سینمای مستند ایران و نشانه شناسی فرهنگ آب در فرهنگ عامه
IRANIAN DOCUMENTRIES AND FOLKLORIC SEMIOLOGY ON WATER
نویسندگان :
طیبه فلکیان ( انجمن سینمای جوانان ایران ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه دامغان )
چکیده
سینمای مستند ایران و نشانه شناسی آب در فرهنگ عامه طیبه فلکیان ، میترا علوی طلب (نویسنده مسئول) چکیده در محدودهی زمانی 1357 تا 1399 فیلم های بسیاری در مورد آب، آبیاری، و روش های تقسیم آب در ایران ساخته شدهاند. در مقاله حاضر ما فیلم های مستندی را که به فرهنگ و آئین های مرتبط با آب پرداخته اند، مورد بررسی قرار دادهایم. این امر با تکیه بر روش نشانه شناسی و مفاهیم مندرج در نشانه شناسی سینما صورت گرفته است. از این رو با توجه به شش نظام نشانه های سینمایی به صورتی تحلیلی-توصیفی، به پنج فیلم «سرود دشت نیمور»، «عروس آب»، «ترانه باران»، «تالم» و «نگاهی به آسمان» پرداختهایم. نتیجه نشان میدهد که دو رویکرد عمده از سوی مستند سازان در برخورد با مسئلهی آب وجود دارد. رویکردی که از نظام های نشانهای سینما و رمزگان زیبایی شناسانه و فنی آن در جهت ارائهی آئین به مثابه الگویی اجتماعی-فرهنگی برای حل مسائل مرتبط با تقسیم آب بهره میجوید و رویکرد دیگری که از این نظام ها صرفا در جهت بازنمایی زیبایی شناسانه آئین، به نحوی که احساسات مخاطب را متاثر سازد استفاده میکند.کليدواژه ها
آب، فرهنگ عامه، نشانه شناسی، سینمای مستندکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:میترا علوی طلب , 1400 , سینمای مستند ایران و نشانه شناسی فرهنگ آب در فرهنگ عامه , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.