پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی فلسفه ژیل دلوز بر سینمای دهه ۹۰ ایران ( با تحلیل موردی فیلم های: ماهی و گربه، اژدها وارد می شود! و مسخره باز )
عنوان رویداد : دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400

بررسی فلسفه ژیل دلوز بر سینمای دهه ۹۰ ایران ( با تحلیل موردی فیلم های: ماهی و گربه، اژدها وارد می شود! و مسخره باز )

A Study of Jill Deleuze s Philosophical Theory on Iranian Cinema in the 1390s (Case analysis of movies: Fish and Cat, A Dragon Arrives! and Maskhare baz(
نویسندگان :

رئوف سربخش ( دانشگاه تربیت مدرس ) , رضا سربخش ( دانشگاه تهران )

دانلود فایل   

چکیده

ژیل دلوز را بدون شک می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلسوفان و نظریه‌پردازان سینما دانست. دلوز در دهه هشتاد میلادی دو جلد کتاب سینمایی نگاشت که مسیرهای اصلی فلسفه سینما را به‌عنوان رشته‌ای مجزا در دانشگاه پایه‌گذاری کرد. در بین فیلسوفان مختلف، برگسون بیشترین تأثیر را بر نظریات دلوز دارد. هر دو در خصوص زمان اعتقاددارند که زمان امری خطی و کمی نیست و کیفی و غیرمکان مند می‌باشد. امتداد این فلسفه باعث شکل‌گیری دیرند زمانی به‌عنوان پایه اصلی زمان و سینما در آثار دلوز شد. دلوز در جلد اول کتاب خود به سینمای کلاسیک حرکت- محور و در جلد دوم به آثار مدرن زمان محور می‌پردازد. زمان، عنصر اصلی روایت‌های مدرن دلوز است و تصاویر را به آینه‌ها و کریستال‌های زمانی تقسیم می‌کند. دلوز اعتقاد زیادی به همزمانی زمان‌ها و رویدادهای غیرخطی در آثار مدرن داشت. سینمای مدرن ایران نیز در سالهای اخیر بیش‌ازپیش به فلسفه دلوز روی آورده و عناصر زمانی زیادی در آثار مختلف قابل رویت است. این پژوهش با نظریات سینمای مدرن دلوز با بررسی فیلم‌های ماهی و گربه ساخته شهرام مکری، اژدها وارد می‌شود! اثر مانی حقیقی و مسخره باز همایون غنی زاده، به این نتیجه می‌رسد که فیلم‌سازان نسل جوان ایران به رویدادهای غیرخطی با ابزارهایی مثل فلاش‌بک و فلش فوروارد و همچنین تداعی زمان‌های گذشته و حال و آینده در یک پلان علاقه بیشتری پیداکردند. دراین‌بین، مکری به‌شدت تحت تأثیر روند زمانی دورانی است و مانی حقیقی به‌عنوان تحصیل‌کرده فلسفه، عناصر زیادی را از دلوز در آثارش وام می‌گیرد.

کليدواژه ها

دلوز ، فلسفه، دیرند ، سینمای ایران، کریستال زمان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
رئوف سربخش , 1400 , بررسی فلسفه ژیل دلوز بر سینمای دهه ۹۰ ایران ( با تحلیل موردی فیلم های: ماهی و گربه، اژدها وارد می شود! و مسخره باز ) , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بر اساس نظریه روایت شناسی ژرار ژنت
  • واکاوی و تحلیل ساختاری اثر نمایشی مرگ یزدگرد بر اساس نظریه ی باختین
  • تحلیل فیلم تعاملی بلک میرر: بندرسنچ براساس نظریه جهان های ممکن ماری لو رایان
  • تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسین گلدمن با تکیه بر سه نمایشنامه «از پشت شیشه ها»، «شب روی سنگفرش خیس» و «پلکان»
  • سینمای مستند ایران و نشانه شناسی فرهنگ آب در فرهنگ عامه
  • راهکارهای بسط گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر
  • تاثیر عصر دیجیتال بر رویکرد نسل جدید طراحان گرافیک ایران نسبت به تایپوگرافی فارسی
  • تئاتر روایی در لرستان
  • تحلیل نمایش نامه بابلی ها اثر اسماعیل خلج بر اساس نظریه بازتاب گئورگ لوکاچ
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]