پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بر اساس نظریه روایت شناسی ژرار ژنت
عنوان رویداد : دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400

بررسی روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بر اساس نظریه روایت شناسی ژرار ژنت

A Study of Film Narration (A Separation) Based on Gerard Genette s Theory of Narrative
نویسندگان :

میرحسین ثروتمند ( دانشگاه صدا و سیما )

دانلود فایل   

چکیده

فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی یکی از مشهور ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که برنده جایزه سینمایی اسکار نیز بوده و بارها از طرف منتقدین مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از موضوعات مطرح در خصوص این فیلم روایت به کار رفته در فیلم است. از نظر بعضی از منتقدین «اصغرفرهادی» در جاهایی اقدام به پنهانکاری نموده و از دادن اطلاعات کافی به مخاطب سر باز زده و برای افزدون جذابیت به فیلم، از نا آگاهی ساختگی که به مخاطب تحمیل شده، استفاده نموده است. این مقاله سعی دارد این موضوع را بررسی نماید که آیا موارد حذف شده درروایت فیلم جزو حوادث مهم داستان بوده، یا موارد کم اهمیتی هستند که فیلمساز به دلیل محدودیت زمانی که رسانه سینما برایش ایجاد کرده، مجبور به حذف آنها شده است؟ ثانیا آیا در حذف این سکانس ها، قواعد ژانری که اصول شناخته شده ای هستند رعایت شده است یانه؟ روش به کار رفته در این مقاله تحلیل روایت است که مبتنی بر تئوری های روایت شناسی «ژرار ژنت» بوده و در این راستا روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» با رویکردی ساختارگرایانه مورد بررسی قرار گرفته است. ژرار ژنت مطالعات خود در خصوص روایت را با تکیه بر متون ادبی انجام داده است. تقسیم بندی های روایتی که ژنت تحت عنوان«طرح»، «داستان» ، «متن روایی» و «روایتگری» بر اساس متون ادبی و مشخصا با تمرکز بر روی رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» «مارسل پروست» انجام داده است، با روایت فیلم داستانی کاملا قابل انطباق است بنابر این در مورد فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز به کار گرفته شده است.

کليدواژه ها

بسامد، تداوم، جدایی نادر از سیمین، حذف های روایی، روایت، ژرار ژنت، کانونی شدگی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1400 , بررسی روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بر اساس نظریه روایت شناسی ژرار ژنت , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • قصه گو یا بازیگر: مطالعه ای درباره تکنیک های قصه گویی و بازیگری در اجرا
  • راهکارهای بسط گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر
  • تاثیر عصر دیجیتال بر رویکرد نسل جدید طراحان گرافیک ایران نسبت به تایپوگرافی فارسی
  • مصورسازی هنری اطلاعات آب‌وهوای مؤثر در پرواز
  • بررسی تاثیر مهاجرت درآفرینش آثار هنری دیجیتال
  • بررسی تاثیر عصر دیجیتال بر طراحی مد معاصر
  • تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسین گلدمن با تکیه بر سه نمایشنامه «از پشت شیشه ها»، «شب روی سنگفرش خیس» و «پلکان»
  • هنر تعاملی در آخرین نمایشگاه تادااکس تهران1398
  • تحلیل روایی نمایش نامه "بازپرس وارد می‌شود" بر اساس نظریات رولان بارت
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]