بررسی دیدگاه معلمان پیشدبستانی و معلمان پیش از خدمت در رابطه با آموزش و آگاهی محیطزیست به منظور استفاده از مؤلفههای توسعه پایدار در مقطع پیشدبستانی
A Survey of Preschool and Pre-Service Teachers Perspectives on Environmental Education and Awareness in order to use the components of sustainable development in preschool
نویسندگان :
محمد علی زاده برزیان ( دانشگاه پیام نور ) , مهناز ممتازان ( دانشکده علوم پزشکی )
چکیده
امروزه پیشرفتهای سریع صنعتی و فنی در عرصههای مختلف به موازات پیامدهای مثبت، نتایج نامطلوبی از جمله تأثیرات ناخوشایند بر روی محیطزیست به همراه دارند. در سالهای اخیر، مسائل زیستمحیطی به یکی از مهمترین مسائل در دستور کار جهان تبدیل شده است. مشکلات آلودگی، تخریب طبیعت، کارآیی اقتصادی و امنیت ملی، گرم شدن جهانی هوای کره زمین، کاهش لایه اُزن و از دست دادن تنوع زیستی باعث شده است که بشر مشکلات زیستمحیطی را درک کند. بنابراین بسیار مهم است که کودکان را از سنین پایین در مورد حفاظت از محیطزیست آگاه کنیم. هدف از این مطالعه اسنادی، بررسی دیدگاه معلمان پیشدبستانی و معلمان پیش از خدمت در رابطه با آموزش و آگاهی محیطزیست به منظور استفاده از مؤلفههای توسعه پایدار در مقطع پیشدبستانی است. رویکرد پدیدهشناسی که بر تجربیات خود افراد و معنای یک پدیده تمرکز میکند، در این جهت مورد استفاده قرار گرفته است. برای این منظور، ابتدا به بررسی معنایی و مفهوم توسعه پایدار و استفاده از منابع طبیعی بدون اختلال در تعادل و یکپارچگی اکوسیستمها پرداخته شده است. پس از آن مفهوم آموزش محیطزیست، که مبتنی بر اصول پایداری است، بررسی شد. در ادامه نقش و دیدگاه معلمان پیشدبستانی و پیش از خدمت در پرورش افکار کودکان در مورد محیطزیست و طبیعت بیان شده است. نتایج تحقیقات نشان داده هر چه آموزش محیطزیست برای کودکان در سن خیلی پایین انجام شود، نگرش نسبت به محیطزیست و کسب آگاهی از محیطزیست بیش از سنین بالاتر خواهد بود. همچنین آمادهسازی معلمان پیش از ورود به خدمت به جهت نقش آنها در آموزش و آگاهیرسانی زیستمحیطی کودکان به عنوان گروهی که بخشی از آموزش آنها از طریق الگوبرداری از معلمان محقق میشود بسیار ضروری بوده، و سطح بالاتری از موفقیت را در دستیابی به اهداف توسعه پایدار به وجود خواهد آورد. پیشنهاد میشود به منظور افزایش سطح دانش و اطلاعات معلمان پیشدبستان و معلمان پیش از خدمت در رابطه با حفاظت از محیط زیست و شیوههای انتقال اطلاعات به کودکان، ساختارهای آموزش و آگاهیبخشی زیستمحیطی و شناخت مسائل محیطزیست، مبتنی بر اصول توسعه پایدار بازنگری شود.کليدواژه ها
توسعه پایدار، آموزش محیطزیست، آگاهی زیستمحیطی، معلمان پیشدبستانی، معلمان پیش از خدمتکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد علی زاده برزیان , 1400 , بررسی دیدگاه معلمان پیشدبستانی و معلمان پیش از خدمت در رابطه با آموزش و آگاهی محیطزیست به منظور استفاده از مؤلفههای توسعه پایدار در مقطع پیشدبستانی , اولین همایش بین المللی بوم شناسی و حفاظت از تنوع زیستی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.