پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله ضرورت حضور موسیقی در فیلم
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

ضرورت حضور موسیقی در فیلم

Necessity of music in the film
نویسندگان :

محمد امامی ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

موسیقی یکی از بخش های مهم عناصر فیلم است که در تیتراژ و متن به کار گرفته می شود. هدف اصلی حضور موسیقی در فیلم، تشدید حالت های مختلف تصویر و بازگویی بیشتر مفاهیم موجود در فیلم برای مخاطب پذیری بهتر آن است. اهمیت موسیقی متن به اندازه ایست که در اغلب مواقع، ساختار دراماتیک فیلم به کمک یک ساختار منطقی و متناسبِ موسیقایی تبیین می شود. از آنجائیکه موسیقی فیلم، کارکردی جدا از موسیقی محض دارد، نحوه ساخت و استفاده از آن، شرایط خاص خود را می طلبد. این پژوهش در پی آن است که عوامل مختلف در ساخت و انتخاب موسیقی و همچنین ضرورت های استفاده از موسیقی برای تیتراژ و متن فیلم را بیان کند. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. برای رسیدن به نتیجه بهتر و کاربردی، فیلم و سریال های ایرانی نیز مورد مطالعه قرار گرفته شده است. پژوهش حاکی از آن است که حضور موسیقی در فیلم کمک مهمی در تداوم و یکپارچگی ساختار اثر دارد و با استفاده از تم‌ها و بافت‌های موسیقایی که در طول فیلم تکرار می‌شوند می‌توان نوعی وحدت و پیوستگی در کل فیلم ایجاد کرد.

کليدواژه ها

موسیقی فیلم، فیلم و سریال، موسیقی تیتراژ، ساختار دراماتیک، تم

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمد امامی , 1398 , ضرورت حضور موسیقی در فیلم , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • همایش هنرهای دیجیتال
  • هنر عمومی، مشارکت مخاطب و بیلبوردهای دیجیتال
  • نظریه« شیوه فطری اجرا»
  • شخصیت های فانتزی در عصر دیجیتال
  • جستاری نشانه شناسانه در نمایشنامه ی "سیاه" نوشته ی "علی نصیریان"
  • شناخت ظرفیتهای نمایشی نغمه های مردم لرستان
  • تحلیل زمان روایت بر اساس آرای ژرار ژنت در آثار بهرام بیضایی؛ بررسی موردی نمایشنامه‌های «افرا؛ یا روز می‌گذرد» و «مرگ یزدگرد» و فیلمنامه «آینه‌های روبرو»
  • مقایسه تطبیقی پوسترهای تئاتر کرمان در دهه 90 هجری شمسی
  • بررسی سبک مرجع استانیسلاوسکی و سبک‌های وابسته به آن (بررسی سبک‌های بازیگری)
  • بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]