بررسی صورتهای ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا
Review of The Carnival Literary Faces in The Beauty Queen of Leenane Play by Martin McDonagh
نویسندگان :
سارا حق طلب ( دانشگاه هنر سوره ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه دامغان )
چکیده
کارناوال در ادبیات، کاربرد ادبی آن پررنگ می شود. ، زبان عامیانه ی کوچه و بازار، تاج گذاری و تاج برداری و... همگی خصایصی هستند که می توان در بررسی یک اثر کارناوالی، برشمرد. اما آنچه یک اثر را به کارناوالی بودن نزدیک می کند، جریان داشتن روح کارناوالی در اثر است که در خود نوعی آزادی و بدون فرجامی را به همراه دارد. باختین، رمان را بهترین بستر برای تحقق مفاهیم موردنظرش بهخصوص ویژگی چندصدایی دانسته است. اما پس از او منتقدان حوزه ی تئاتر، با توجه به پیوند آیین با نمایش به این نتیجه رسیدند که، تئاتر و درام حتی می تواند زمینه ی مناسب تری برای بررسی مفهوم کارناوال باشد. در مقاله ی حاضر ابتدا به بررسی مفهوم کارناوال و ویژگی های آن، چندصدایی و رئالیسم گروتسک پرداختهشده است. چکیده میخاییل باختین، نظریه پرداز روس، در عرصه ی نقد و نظریه ی ادبی، مفاهیمی را مطرح کرده است که امکانات جدیدی پیش روی تحلیل گران آثار ادبی و هنری قرار می دهد. نظریه ی کارناوال یکی از نظریه های برجسته ی او است که از طرفی با اجرا و سنت های آیینی سروکار دارد و از طرفی دیگر در مبحث سپس صورت های ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا بررسی می شود. هدف این مقاله بررسی این نمایشنامه و نمایان کردن زوایای دیده نشده و یا کمتر دیده ی شده در این اثر، از منظر ادبیات کارناوالی است.کليدواژه ها
میخاییل باختین، کارناوال، چندصدایی، رئالیسم گروتسک، ملکه ی زیبایی لی نین، مارتین مک دوناکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:میترا علوی طلب , 1398 , بررسی صورتهای ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.