پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز

Traces of theology in the theater of nothingness
نویسندگان :

حمید تلخابی ( دانشگاه ادیان و مذاهب )

دانلود فایل   

چکیده

یکی از مهم ترین رویکردهای الهیاتی در دوره ی معاصر، الهیات سلبی است. این رویکرد در الهیات قرون وسطی و الهیات جدید مورد توجه و اقبال الهیدانان بوده و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در حیطه های مختلف و قالب های گوناگون بروز می یابد. در این نوشته، با تحلیل بن مایه های الهیات سلبی، این شاخه ی الهیات را در تئاتر بی چیز از منظری تازه مورد بررسی قرار می گیرد. گروتُفسکی در تئاتر بی چیز، روش تنزیهی یا سلبی را برای هدایت بازیگر به کار برد. یعنی به نوعی شیوه ی مایستر اکهارتیِ جستجوی حقیقت از طریق نفی و سلب. مایستر اکهارت خدا را نیستی مطلق می داند و در عین حال، از نیستی در خداوند و ذات نفس، و از وحدت این دو سخن می گوید. نیستی و بی رنگی در نزد اکهارت بسیار پررنگ است؛ به گونه ای که می توان گفت شناخت نیستی، جهان بینی وی را شکل می دهد. این همان روش سلبی در هنر به ویژه هنر تئاتر است که امثال گروتفسکی از آن الهام گرفته اند.

کليدواژه ها

الهیات سلبی، اکهارت، تئاتر بی چیز، گروتفسکی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حمید تلخابی , 1398 , ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • نوکارکردی رسانه‌‌های دیجیتال در مواجهه با هنر معاصر
  • مطالعه‌ی تحلیلی تأثیرات صنعت سینما بر فرهنگ جامعه
  • تحلیل پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397 ایران
  • بررسی صورتهای ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا
  • ضرورت حضور موسیقی در فیلم
  • درون‌مایه‌های پرتکرار در فیلم‌های پرمخاطب دهه‌ی شصت ایران
  • رسانۀ تصویری در رسانۀ کلامی
  • بازتاب هنرهای دیجیتال در تئاتر معاصر تهران در سال 1397 با بررسی چند اجرای نمونه
  • تحلیل عنصر حیوان با برابر انگاری سه الگوی "فرهنگ_طبیعت" یوری لوتمان با نگاهی به داستان خروس از ابراهیم گلستان و نمایشنامه چوب به دست‌های ورزیل اثر غلمحسین ساعدی
  • تحلیل انواع ژانر در پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]