پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل نمایشنامه مکبث بر پایه دیدگاه‌های روان‌شناسی شخصیت آلفرد آدلر
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

تحلیل نمایشنامه مکبث بر پایه دیدگاه‌های روان‌شناسی شخصیت آلفرد آدلر

Analysis of Macbeth on the basis of Alfred Adler s psychology of personality
نویسندگان :

مقداد جاوید صباغیان ( دانشگاه دامغان ) , حانیه رضوی ( دانشگاه هنر تهران )

دانلود فایل   

چکیده

قهرمان‌های شکسپیر قدرت انتخاب دارند و از اراده‌ی آزاد بهره‌مند هستند اما به دلیل ضعف‌هایی که در شخصیت قهرمان‌ها نهفته است، دچار سقوط می‌شوند. در تراژدی مکبث ، مکبث مردی بلندهمت و جاه‌طلب ولی ضعیف است. او مردی فکور و دقیق است که شک و تردید را نیک می‌شناسد، وجدانی آگاه دارد اما به‌گونه‌ای دیگر می‌اندیشد. بر اساس نظریه و دیدگاه‌های آلفرد آدلر بر پایه‌ی «روانشناسی فردگرا»، مکبث جز قدرتهیچ‌چیز دیگری نمی‌خواهد و حتی در همین میلِ شدیدش به قدرت و انجامِ جنایت هولناکش (کشتن پادشاه)، شک و تردید دارد. ضعفِ اصلی مکبث، عدم اعتمادبه‌نفس و آرزوی داشتنِ امنیت و اطمینان است. او یک مبارز و جنگجو است. مکبث با تمام رویاهایش، در وهم و خیال غوطه‌ور است.شکسپیر در وجود مکبث شخصیتی می‌آفریند که از سه ویژگی برخوردار است: الف) توان ارتکاب عمل، ب) آگاهی دقیق به جنایتش که شرورانه است، ج)او را از عمل شرورانه‌اش گریز نیست.

کليدواژه ها

شکسپیر، مکبث، آلفرد آدلر، قدرت، روانشناسی شخصیت

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مقداد جاوید صباغیان , 1398 , تحلیل نمایشنامه مکبث بر پایه دیدگاه‌های روان‌شناسی شخصیت آلفرد آدلر , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل انواع ژانر در پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397
  • بررسی نقش نشانه ای و کارکردی لباس به عنوان عامل موثر در معنای نمایش
  • تحلیل زمان روایت بر اساس آرای ژرار ژنت در آثار بهرام بیضایی؛ بررسی موردی نمایشنامه‌های «افرا؛ یا روز می‌گذرد» و «مرگ یزدگرد» و فیلمنامه «آینه‌های روبرو»
  • بررسی صورتهای ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا
  • نوکارکردی رسانه‌‌های دیجیتال در مواجهه با هنر معاصر
  • جشن های آب؛ چهارشنبه سوری و عروس قنات
  • بررسی مفهوم خودآگاهی پست‌مدرنیستی در سینمای معاصر ایران (نمونه‌های مورد بررسی: مسخره‌باز و اژدها وارد می‌شود!)
  • بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی
  • فن آوری و ابزار جدید در هنر معاصر
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]