پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله مفهوم علیّت در روایت فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

مفهوم علیّت در روایت فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی

Causality in Cinematic Narration of A separation by Asghar Farhadi
نویسندگان :

اسداله غلامعلی ( دانشگاه تربیت مدرس )

دانلود فایل   

چکیده

علیّت یکی از مهمترین دغدغه‌های بشری و از بنیادی‌ترین مفاهیم فلسفی است. فیلسوفان سنتی و کلاسیک غرب، به ویژه ارسطو، رابطه علّت و معلولی را ضروری و قطعی دانسته‌اند. به این معنا که این رابطه بر اصل ضرورت بنا نهاده شده است و هر معلولی در جهان، ضرروتا علتی دارد. روایت سینمایی اجزایی همچون علیت، نظام زمانی و نظام مکانی تشکیل یافته است. در روایت کلاسیک که معمولا فیلم‌های هالیوودی نمونه‌ای معروف و تثبیت یافتهی آن هستند، علیت مهمترین عنصر در انسجام پیرنگ داستانی را تضمین می‌کند. به سبب آنکه علیت در سنت فلسفی ارسطو، ضروری بود، در روایت سینمایی کلاسیک نیز رابطه علت و معلول براساس اصل ضرورت است. به نظر می‌رسد، علیت در روایت سینمایی، ریشه در اصل علیت فلسفی دارد. از آنجا که روایت در سینمای ایران و فیلم‌های داستانی بازتاب و انعکاس روایت در سینمای غرب است، پژوهش حاضر تلاش دارد علاوه بر تحقیق و اثبات تبیین علیّت در فلسفه بر رابطه علت و معلولی در روایت سینمایی، فیلم جدایی نادر از سیمین(اصغر فرهادی، 1389) را که از ساخت روایی سینمایی کلاسیک برخوردار است، به صورت هدفمند، و به روش تحلیلی- توصیفی مورد تحلیل محتوایی قرار بدهد. نتایج به دست آمده در انتهای مقاله ارائه شده‌اند.

کليدواژه ها

علیت، فلسفه، روایت سینمایی کلاسیک، جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
اسداله غلامعلی , 1398 , مفهوم علیّت در روایت فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • شخصیت های فانتزی در عصر دیجیتال
  • همایش هنرهای دیجیتال
  • تحلیل پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397 ایران
  • کارکرد غیاب در پرداختن به شخصیت معصومین(ع) در سینما
  • راهبردهاي مطلوب توليد انیمیشن برای سيماي ج.ا.ا با هدف ارتقاء امنیت ملي
  • وقتی از کمدی حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟
  • تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسیون گلدمن و با تکیه بر سه نمایشنامۀ «پلکان»، «شب روی سنگفرش خیس» و «از پشت شیشه ها»
  • مطالعه‌ی تحلیلی تأثیرات صنعت سینما بر فرهنگ جامعه
  • بررسی نمایش در سوریه با نگاه به آثار سعدالله ونوس
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]