مفهوم علیّت در روایت فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی
Causality in Cinematic Narration of A separation by Asghar Farhadi
نویسندگان :
اسداله غلامعلی ( دانشگاه تربیت مدرس )
چکیده
علیّت یکی از مهمترین دغدغههای بشری و از بنیادیترین مفاهیم فلسفی است. فیلسوفان سنتی و کلاسیک غرب، به ویژه ارسطو، رابطه علّت و معلولی را ضروری و قطعی دانستهاند. به این معنا که این رابطه بر اصل ضرورت بنا نهاده شده است و هر معلولی در جهان، ضرروتا علتی دارد. روایت سینمایی اجزایی همچون علیت، نظام زمانی و نظام مکانی تشکیل یافته است. در روایت کلاسیک که معمولا فیلمهای هالیوودی نمونهای معروف و تثبیت یافتهی آن هستند، علیت مهمترین عنصر در انسجام پیرنگ داستانی را تضمین میکند. به سبب آنکه علیت در سنت فلسفی ارسطو، ضروری بود، در روایت سینمایی کلاسیک نیز رابطه علت و معلول براساس اصل ضرورت است. به نظر میرسد، علیت در روایت سینمایی، ریشه در اصل علیت فلسفی دارد. از آنجا که روایت در سینمای ایران و فیلمهای داستانی بازتاب و انعکاس روایت در سینمای غرب است، پژوهش حاضر تلاش دارد علاوه بر تحقیق و اثبات تبیین علیّت در فلسفه بر رابطه علت و معلولی در روایت سینمایی، فیلم جدایی نادر از سیمین(اصغر فرهادی، 1389) را که از ساخت روایی سینمایی کلاسیک برخوردار است، به صورت هدفمند، و به روش تحلیلی- توصیفی مورد تحلیل محتوایی قرار بدهد. نتایج به دست آمده در انتهای مقاله ارائه شدهاند.کليدواژه ها
علیت، فلسفه، روایت سینمایی کلاسیک، جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:اسداله غلامعلی , 1398 , مفهوم علیّت در روایت فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.