مقایسه تطبیقی دو شیوه ساختارشناسی فیلمنامه سید فیلد و جان تروبی
A Comparative Comparison of Two Structural Methods of Screenwriting by Sayed Field and John Troubi
نویسندگان :
علی روحانی ( دانشگاه هنر تهران- دانشکده سینما و تئاتر )
چکیده
نگرش ساختاری از مهمترين رویکردهای به فيلمنامه در سينماي معاصر است كه به تدريج در مطالعات سينمايي مطرح شده و در سينماي حرفهاي به شكل كاربردي از آن استفاده ميشود. اين بهرهگيري آگاهانه تفاوتهاي ساختاري را در فرآيند داستانگويي سينماي معاصر پديد آورده است. در این پژوهش ابتدا به بررسی ساختار فیلمنامه از منظر سید فیلد و جان تروبي پرداخته و سپس فيلم ابد و یک روز (برنده جايزه بهترين فيلمنامه جشنواره فجر) از منظر هر دو ديدگاه جان تحليل ميشود. اين پژوهش نشان ميدهد كه الگوی سید فیلد نمیتواند در نمونههایی نظیر ابد و یک روز به تحلیل ساختاری فراگیر و جامع دست یاشد در حالیکه روش تروبی امکان تحلیل ساختاری منسجمتری را فراهم میکند.کليدواژه ها
سينماي ايران، ساختار فیلمنامه، سید فیلد، جان تروبي و ابد و یک روزکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی روحانی , 1398 , مقایسه تطبیقی دو شیوه ساختارشناسی فیلمنامه سید فیلد و جان تروبی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.