پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله مطالعه تطبیقی نمایشنامه مجمع مرغان ژانکلود کالیر و منطق الطیر عطار نیشابوری از منظر نقد نئوفرمالیستی
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

مطالعه تطبیقی نمایشنامه مجمع مرغان ژانکلود کالیر و منطق الطیر عطار نیشابوری از منظر نقد نئوفرمالیستی

Comparison study of mantecgh,o,teir by attar and the conference of the birds by Jean claude Carier in neo formalism framework
نویسندگان :

مژگان قاسمی ( دانشگاه سوره ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه سوره )

دانلود فایل   

چکیده

منطق‌الطیر عطار نیشابوری، سرشار از مضامین نغزی است که موردتوجه نمایشنامه‌نویس بزرگ غربی ژان کلود کاریر واقع‌شده است و او نمایشنامه مجمع مرغان را با اقتباس از آن نوشته است. میزان دستیابی به مضامین منطق‌الطیر توسط این نویسنده غربی در برخورد با فرهنگ و تفکر شرقی همواره مورد سؤال بوده است، لذا نگارنده با فرض بر این اینکه با بررسی فرم به‌کاررفته در ساختار و چیدمان حکایت‌های نمایشنامه در مقایسه با منطق‌الطیر می‌توان با رویکردی نئوفرمالیستی به لایه‌های معنایی اثر میزان همسویی آن با منطق‌الطیر دست‌یافت، با تمرکز بر نظریات بوردول و تامسون نخست با مطالعات کتابخانه‌ای به جمع‌آوری آرا و روش‌های ارائه‌شده ایشان در مقوله نئوفرمال پرداخته و سپس با روش نئوفرمالیستی روایت، راوی، روایتگری و زمان در ساختار روایی و لایه‌های معنایی در سیستم فرمال هر دو اثر باهم مقایسه و بررسی‌شده و در پایان میزان نزدیکی مضامین نمایشنامه کاریر با منطق‌الطیر عطار مورد ارزیابی کمی و توصیفی قرار گرفت.

کليدواژه ها

منطق‌الطیر، مجمع مرغان، عطار، ژان کلود کاریر، نئوفرمالیسم

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مژگان قاسمی , 1398 , مطالعه تطبیقی نمایشنامه مجمع مرغان ژانکلود کالیر و منطق الطیر عطار نیشابوری از منظر نقد نئوفرمالیستی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز
  • مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران
  • مقایسه تطبیقی دو شیوه ساختارشناسی فیلمنامه‌ سید فیلد و جان تروبی
  • رویکرد رسانه در تعامل با جامعه شناختی هنر
  • تست مقاله
  • جستاری نشانه شناسانه در نمایشنامه ی "سیاه" نوشته ی "علی نصیریان"
  • بررسی صورتهای ادبیات کارناوالی در نمایشنامه ی ملکه ی زیبایی لی نین اثر مارتین مک دونا
  • ضرورت حضور موسیقی در فیلم
  • تحلیل پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397 ایران
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]