درونمایههای پرتکرار در فیلمهای پرمخاطب دههی شصت ایران
Intense themes in the Iranian popular films of the sixties
نویسندگان :
حسین یزدانشناس ( دانشگاه هنر )
چکیده
درونمایه ساحت معنایی اثر است که به واسطة عناصر صوری آن، در اثر پخش و منتشر شده است. با استفاده از مفهوم درونمایه میتوانیم، با اصطلاحاتی بسیار کلی، بگوییم آن روایت «دربارة» چیست. درونمایه را میتوان چیزی تلقّی کرد که میان خواننده و متن، یا میان خواننده و مؤلّف ضمنی مبادله میشود. فیلمهای عامهپسند در گذشتهای نهچندان دور در مطالعات آکادمیک جدی گرفته نمیشدند؛ در حالی که امروزه و در پی رشد مطالعات فرهنگی، به منبعی مهم برای مطالعة جامعه تبدیل شدهاند. از نظر استوارت هال، از طریق زبان است که ما از نشانهها، نمادهای تصویری، متنی و صوتی استفاده میکنیم و بازنمایی، فرآیندی است که طی آن، معنا تولید و میان اعضای یک فرهنگ مبادله میشود. نظریات برساختگرایانة بازنمایی، این بحث را مطرح میکنند که رسانهها واقعیت را بازتاب نمیدهند، بلکه آن را به رمز درمیآورند. تحلیل گفتمان یکی از رویکردهای موجود به برساختگرایی اجتماعی مبتنی بر این نگاه است که عوامل برونزبانی در تعیین معنای آنچه بیان شده، نقش بسیار مؤثّری دارند. در این پژوهش با انتخاب پنج فیلم پرمخاطب دهة شصت و تحلیل آنها براساس روشی شامل تحلیل شخصیتپردازی و پیرنگ آنها برپایة نظریة گفتمان لاکلائو و موف سعی کردهایم درونمایههای پرتکرار در این فیلمها را مشخّص کنیم.کليدواژه ها
سینمای ایران، فیلم عامهپسند، درونمایههای پرتکرار، تحلیل گفتمان لاکلائو و موف، دهة شصتکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حسین یزدانشناس , 1398 , درونمایههای پرتکرار در فیلمهای پرمخاطب دههی شصت ایران , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.