شخصیت های فانتزی در عصر دیجیتال
personality
نویسندگان :
امید باقری ( دانشگاه تربیت مدرس )
چکیده
سینما در عصر دیجیتال توانسته است قدم به نمایش ناممکن ها بگذارد. عرصه ای با جمعیت کثیری از شخصیت های خیالی در جهان-های ذهنی، پژوهش حاضر بر آن است تا با یک تحقیق میان رشته ای، از یک طرف، با بررسی خواستگاه این شخصیت ها، الگویی جامع-تر از قبل برای دسته بندی آن ها ارائه دهد. از همین رو، مرزبندی نظریه های «شخصیت»های انسانی را کنار می گذارد و با استخراج شخصیت های فانتزی از فیلم های تولید شده در ژانرهای فانتزی، علمی-تخیلی، وحشت و آخرالزمانی به بررسی و تفسیر خواستگاه آن ها برمبنای اسطوره شناسی، باستان شناسی، ادبیات و فرهنگ فولکلور می پردازد و مثلث هیولا، انسان نما و ماشین (MHM) را به عنوان یک قاعده کلی مشخص می کند که مشتمل بر تمامی گونه های به تصویر درآمده در سینما از آغاز تا کنون می باشد. تلاش فیلمسازان در دوران کلاسیک سینما برای بازنمایی کردن این شخصیت ها باعث شد تا مهندسین سینما تکنیک های جلوه های ویژه را یکی پس از دیگری برحسب نیاز و هم پا با فناوری های موجود ابداع کنند. این روند با قدم گذاشتن شخصیت های فانتزی به عصر دیجیتال معکوس شد. این بار جلوه های ویژه دیجیتال تعیین می کردند که چه شخصیت فانتزی ای با چه میزان از توانایی فردی و چه خصوصیات ظاهری منحصر به فردی می تواند خلق شود. و از طرفی دیگر، به بیان نمونه هایی اندک از دستاوردهای روزافزون جلوه های ویژه دیجیتالی می-پردازد که باعث شده اند تا روند رو به رشد کمی و کیفی شخصیت های فانتزی در سینما هم چنان ادامه داشته باشد و بیشتر مورد قبول مخاطبان از جوامع مختلف واقع شود.کليدواژه ها
شخصیت، فانتزی، جلوه های ویژه دیجیتالکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:امید باقری , 1398 , شخصیت های فانتزی در عصر دیجیتال , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.