نقدی بر بازنمایی شخصیت زن در تبلیغات تلویزیونی ایران (با تحلیل مختصری از چند آگهی بازرگانی)
A Critique on the Representation of the Female Character in Iranian Television Advertising
نویسندگان :
سارا صادقی نیا ( دانشگاه دامغان ) , فرنوش عباسی منجزی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
این پژوهش سعی دارد به بازنمایی نقش زنان، چگونگی زن و زنانگی در تبلیغات تلویزیونی ایران بپردازد. تاکنون ابعاد متنوعی از چگونگی بازنمایی جنسیت در انواع آگهی ها مورد توجه محققان و دانش پژوهان قرار گرفته است که اغلب زیر مجموعه مباحث جامعه شناسی به حساب می آیند؛ اما شاید جذاب ترین نوع مطالعات ارتباطی را بتوان در بازنمایی جنسیت زنان در آگهی های تجاری تلویزیونی دانست. لذا یکی از آینه های بازتاب دهنده تغییرات یک جامعه، رسانه های جمعی یک کشور به ویژه تلویزیون است که نمی توان به سادگی منکر قدرت آن در جامعه ای باشیم که درآن در حال رشدیم. از سوی دیگر مسئله تبلیغات خود به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مباحث تحلیل های متون رسانه ای در جهان مدرن است. اینکه برای تبلیغات کالا و کسب سود، تبلیغ تلویزیونی در پی بیان چه حرف و برانگیختن چه احساسی در مخاطب است. این پژوهش نشان می دهد که بازنمایی زنان در آگهی های تلویزیونی اغلب با مجموعه ای از تصاویری همراه است که از زن چه با نگاه سنتی و چه مدرن و امروزی، به عنوان ابزاری در خدمت سرمایه داری استفاده می شود.کليدواژه ها
تبلیغات تلویزیونی، تفاوت جنسیتی، تصویر زن، رسانه ملی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سارا صادقی نیا , 1398 , نقدی بر بازنمایی شخصیت زن در تبلیغات تلویزیونی ایران (با تحلیل مختصری از چند آگهی بازرگانی) , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.