بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی
Exploring Grotesque Aspects in Drama Using Plays "Hey Marde Gonde Gerye Nakon" and "Dracula" by Jalal Tehrani
نویسندگان :
مینا رحیمی ( - )
چکیده
بهرهگیری از اصطلاح "گروتسک" بهویژه در دو دهه اخیر، در دو عرصه نقد و پژوهش روندی فزاینده یافته است. بااینهمه، مطالعات و بررسیهای نگارنده مبین این نکته است که در نقدها و پژوهشهای موجود در ایران، از مفهوم گروتسک در هنر بهره چندانی گرفته نشده و این خلأ در زمینه ی تئاتر و ادبیات نمایشی با وضوح بیشتری احساس میشود. بر همین بنیاد، در پژوهش حاضر تلاش شده است این کمبود تا حدی جبران شده و افزون بر تبیینِ دقیقِ عناصرِ اساسی گروتسک، چندی و چگونگی کاربرد این عناصر در دو نمایشنامه از جلال تهرانی، نمایشنامهنویس معاصر ایرانی، ردیابی و تحلیل گردد. بدین منظور نخست به بررسی ریشهشناختی و تبارشناختیِ این اصطلاح و چگونگی ورود آن به دنیای نقد هنری و ادبی خواهیم پرداخت و سپس نمونههای برجسته گروتسک در آثار بصری و ادبی و ادبیات نمایشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا از آن طریق بتوان به عناصر اساسی گروتسک دستیافت. درنهایت به بررسی جنبههای گروتسک در دو نمایشنامه هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی خواهیم پرداخت تا پس از طرح چگونگی بهکارگیری سویهها و جلوههای گروتسک در این دو نمایشنامه، به تحلیل دستاوردهای احتمالی نویسنده و نتایج آن نائل گردیم. لازم به یادآوری است که در ایران نیز پژوهش هایی درباره گروتسک انجام شده اند که پژوهش های محسن محمدی فشارکی و دیگران درزمینهی گروتسک در آثار ایرانی و پژوهش شراره افتخاری یکتا و امیر نصیری بر آثار محمد سیاه قلم از آن جمله هستند. بااین همه پژوهش در زمینه ی گروتسک در ایران ضرورت دارد و نگارنده در این مقاله به بررسی این موضوع در حوزه تئاتر خواهد پرداخت.کليدواژه ها
عناصر گروتسک، نمایش، جلال تهرانی، دراکولا، هی مرد گنده گریه نکنکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1398 , بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.