پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی

Exploring Grotesque Aspects in Drama Using Plays "Hey Marde Gonde Gerye Nakon" and "Dracula" by Jalal Tehrani
نویسندگان :

مینا رحیمی ( - )

دانلود فایل   

چکیده

بهره‌گیری از اصطلاح "گروتسک" به‌ویژه در دو دهه اخیر، در دو عرصه نقد و پژوهش روندی فزاینده یافته است. بااین‌همه، مطالعات و بررسی‌های نگارنده مبین این نکته است که در نقدها و پژوهش‌های موجود در ایران، از مفهوم گروتسک در هنر بهره چندانی گرفته نشده و این خلأ در زمینه ی تئاتر و ادبیات نمایشی با وضوح بیشتری احساس می‌شود. بر همین بنیاد، در پژوهش حاضر تلاش شده است این کمبود تا حدی جبران شده و افزون بر تبیینِ دقیقِ عناصرِ اساسی گروتسک، چندی و چگونگی کاربرد این عناصر در دو نمایشنامه از جلال تهرانی، نمایشنامه‌نویس معاصر ایرانی، ردیابی و تحلیل گردد. بدین منظور نخست به بررسی ریشه‌شناختی و تبارشناختیِ این اصطلاح و چگونگی ورود آن به دنیای نقد هنری و ادبی خواهیم پرداخت و سپس نمونه‌های برجسته گروتسک در آثار بصری و ادبی و ادبیات نمایشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا از آن طریق بتوان به عناصر اساسی گروتسک دست‌یافت. درنهایت به بررسی جنبه‌های گروتسک در دو نمایشنامه هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی خواهیم پرداخت تا پس از طرح چگونگی به‌کارگیری سویه‌ها و جلوه‌های گروتسک در این دو نمایشنامه، به تحلیل دستاوردهای احتمالی نویسنده و نتایج آن نائل گردیم. لازم به یادآوری است که در ایران نیز پژوهش هایی درباره گروتسک انجام شده اند که پژوهش های محسن محمدی فشارکی و دیگران درزمینه‌ی گروتسک در آثار ایرانی و پژوهش شراره افتخاری یکتا و امیر نصیری بر آثار محمد سیاه قلم از آن جمله هستند. بااین همه پژوهش در زمینه ی گروتسک در ایران ضرورت دارد و نگارنده در این مقاله به بررسی این موضوع در حوزه تئاتر خواهد پرداخت.

کليدواژه ها

عناصر گروتسک، نمایش، جلال تهرانی، دراکولا، هی مرد گنده گریه نکن

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1398 , بررسی ویژگی های گروتسک در نمایش با تکیه بر نمایشنامه های هی مرد گنده گریه نکن و دراکولا نوشته جلال تهرانی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • مقایسه تطبیقی دو شیوه ساختارشناسی فیلمنامه‌ سید فیلد و جان تروبی
  • هنر عمومی، مشارکت مخاطب و بیلبوردهای دیجیتال
  • رویکرد رسانه در تعامل با جامعه شناختی هنر
  • فن آوری و ابزار جدید در هنر معاصر
  • شیوه انتخاب وهدایت بازیگر در سینما و تلویزیون
  • بحران مخاطب و توسعه تئاتر؛ نهادینه کردن تماشای تئاتر در جامعه از منظر کارشناسان
  • تحلیل عنصر حیوان با برابر انگاری سه الگوی "فرهنگ_طبیعت" یوری لوتمان با نگاهی به داستان خروس از ابراهیم گلستان و نمایشنامه چوب به دست‌های ورزیل اثر غلمحسین ساعدی
  • شناخت ظرفیتهای نمایشی نغمه های مردم لرستان
  • کمیک دیجیتال بعنوان گونه‌ ای از هنر اینترنتی
  • ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]