پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله نشانه شناسی ابژه در جهان پسامدرن از دیدگاه ژان بودریار در فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

نشانه شناسی ابژه در جهان پسامدرن از دیدگاه ژان بودریار در فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز

The semiology of the object in the postmodern world from the point of view of Jean Baudrillard in the film "Her" by Spike Jones
نویسندگان :

محمد هاشمی ( مدرس سینما در دانشگاه )

دانلود فایل   

چکیده

این مقاله تلاش دارد فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز را از با تکیه بر دیدگاه های ژان بودریار درباره ی نشانه شناسی ابژه در جهان پسامدرن مورد مطالعه قرار دهد. به نظر بودریار، رسانه ها و فناوری سایبرنتیک و ارتباطی و اطلاعاتی در سرمایه داری پسامدرن، جهان وانمایانه یا شبیه سازانه ی حاد واقعیت-ها را پدید آورده اند که در آن سوژه ها دیگر نمی توانند تفاوت میان ابژه ی واقعی و ابژه ی مجازی را دریابند و بنابراین، مرز میان سوژه و ابژه از میان رفته و سوژه ها در جهان های سرد، کسالت زده و بی-تفاوتِ از ابژه هایی که تفاوتی بین خودشان و آنها نمی بینند، به نظر می رسد که همچون توده های بی شکل و سیاه چاله هایی در حال بلعیده شدن به درون هستند. شخصیت تئودور تومبلی در فیلم سینمایی «او» پس از اینکه نتوانسته در دنیای واقعی با همسرش ارتباط انسانی مناسبی برقرار کند، از او جدا شده و در عوض با سیستم عاملی به نام سامانتا آشنا شده و بین آنان روابطی عاطفی پدید آمده است. اما به زودی تئودور متوجه می شود که سامانتا غیر از او با بیشمار کاربرهای دیگر در ارتباط است و بدین ترتیب، تئودور جهان افسرده و بی تفاوتی را تجربه می کند که در آن، در حالی که گمان می کند سوژه ای است که در حال تجربه ای عاطفی است، در واقع ابژه ای است سرگردان در میان انبوهی از ابژه ها که در آن دیگر هیچ امکانی برای شناخت و جداسازی ابژه ها و سوژه-های حقیقی و مجازی ممکن نیست. بنابراین، این مقاله به این پرسش ها می پردازد که اولاً از دیدگاه بودریار ابژه از منظر نشانه شناختی در جهان پست مدرن در چه وضعیتی قرار دارد و ثانیاً فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز چگونه از منظر نشانه شناختی به مطالعه ی سینمایی ابژه ها در جهان پست مدرن می پردازد که با دیدگاه های ژان بودریار همسوست؟

کليدواژه ها

نشانه شناسی ابژه، ژان بودریار، فیلم «او»، حادواقعیت، ابژه ی حقیقی، ابژه ی مجازی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمد هاشمی , 1402 , نشانه شناسی ابژه در جهان پسامدرن از دیدگاه ژان بودریار در فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو
  • بررسی ساختاری و محتوایی برنامه های کودک رادیو، مطالعه موردی: مرکز البرز
  • آثار و پیامد های تبلیغات تجاری تلویزیونی از رویکرد مکتب فرانکفورت
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • بدن به مثابه رسانه نمایش
  • تحلیل شخصیت زن در متن نمایشی پدر اثر استریندبرگ با رویکرد فمینیستی
  • گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز)
  • بررسی اقتباس فیلم ناخدا خورشید تقوایی از رمان داشتن و نداشتن ارنست همینگوی
  • مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز شنیداری در طومارهای نقالی (مطالعه‌ی موردی حمزه‌نامه)
  • تحلیل مفهوم وانهادگی درسینمای میشائیل هانکه بر اساس اندیشه‌ی ژان پل سارتر (مطالعه‌ی موردی فیلم پنهان)
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]