پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس

.....
نویسندگان :

سارا صادقی نیا ( دانشگاه دامغان ) , محمد اسلمی ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

تصویر، به‌ عنوان رکن اصلی، در نقاشی و سینما، سبب ایجاد وجوه مشترک و تأثیرات متقابل بین این دو هنر شده است. سینما به دو صورت فرمی و مضمونی با آثار نقاشی ارتباط برقرار می کند و به واسطه ی ماهیت تصویری خود و همچنین ویژگی های فرمی از خلق نما تا مونتاژ تصاویر، موجودیت بصری خود را تا حد زیادی وام دار عناصر نقاشی می داند. همین امر باعث شد از سینما به عنوان نقاشی متحرک یاد کنند و فیلمسازان بسیاری، در به کارگیری کیفیات دیداری، از نقاشان رئالیست بهره گیرند. پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی تأثیرات نقاشی‌های ادوارد هاپر بر سینمای ویم وندرس بپردازد. برای رسیدن به هدف پژوهش آثار این دو هنرمند که از لحاظ فرمی و محتوایی نزدیک و چه بسا همسان با یکدیگر بوده اند، انتخاب و به روش قیاسی مورد مطالعه قرارگرفتند. بدین منظور۶ فیلم از میان فیلم های وندرس و۷ اثر از میان نقاشی های هاپر انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد هاپر از معدود نقاشان مدرنیستی است که آشکارا تأثیرات عمیقی، مشخصا بر سینمای وندرس، چه به لحاظ تکنیکی و چه محتوایی، داشته و از دیگر سو در استفاده از برخی کیفیات بصری از سینما تأثیرگرفته است. علاوه بر استفاده از عناصر بصری؛ چون نور دراماتیک و رنگ های مکمل به طور مشخص در آثار این دو هنرمند، مضامینی چون تنهایی و سرگشتگی انسان مدرن به طور چشمگیری قابل ردیابی است.

کليدواژه ها

ادوارد هاپر، ساختار فرمی، سینما، نقاشی، ویم وندرس.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سارا صادقی نیا , 1402 , تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز)
  • بررسی بازنمایی خانواده در انیمیشن های سریالی تولید تلوزیون ایران از دهۀ ۶۰ تا۸۰ ش مطالعۀ موردی انیمیشن‌های زهره و زهرا (دهۀ۶۰)،‌ کاش و کاشکی (دهۀ ۷۰) و خانۀ ما (دهۀ۸۰)
  • بررسی جنبه های انسان شناسی نمادین در فیلم لیلا(بر اساس نظریه های کلیفوردگیرتز)
  • زشتی کمدی در آثار آریستوفان
  • بازنمایی پرسه‌زنی به‌مثابه سبک زندگی روشنفکر دهه80 شمسی در سینما با نگاهی به فیلم شب‌های روشن اثر فرزاد موتمن
  • بررسی مراحل ساختاری بنیادی در پیرنگ فیلمنامه بر اساس الگوی گام به گام آناتومی داستان جان تروبی. مطالعه موردی: فیلمنامه فیلم کازابلانکا
  • تحلیل متداکتینگ و بازتاب آن در شیوۀ عمل بازیگران ایران
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در متون تاریخی دوره صفویه
  • تحلیل جایگاه اسطوره درادبیات نمایشی فانتزی معاصرایران با نگاهی به خاله ادیسه وتلخ بازی قمردرعقرب نغمه ثمینی
  • مولفه‌های بصری اعتمادسازی در طراحی رابط کاربری کیف پول دیجیتال، مطالعه موردي: کیف پول دیجیتال گوگل
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]