تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس
.....
نویسندگان :
سارا صادقی نیا ( دانشگاه دامغان ) , محمد اسلمی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
تصویر، به عنوان رکن اصلی، در نقاشی و سینما، سبب ایجاد وجوه مشترک و تأثیرات متقابل بین این دو هنر شده است. سینما به دو صورت فرمی و مضمونی با آثار نقاشی ارتباط برقرار می کند و به واسطه ی ماهیت تصویری خود و همچنین ویژگی های فرمی از خلق نما تا مونتاژ تصاویر، موجودیت بصری خود را تا حد زیادی وام دار عناصر نقاشی می داند. همین امر باعث شد از سینما به عنوان نقاشی متحرک یاد کنند و فیلمسازان بسیاری، در به کارگیری کیفیات دیداری، از نقاشان رئالیست بهره گیرند. پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی تأثیرات نقاشیهای ادوارد هاپر بر سینمای ویم وندرس بپردازد. برای رسیدن به هدف پژوهش آثار این دو هنرمند که از لحاظ فرمی و محتوایی نزدیک و چه بسا همسان با یکدیگر بوده اند، انتخاب و به روش قیاسی مورد مطالعه قرارگرفتند. بدین منظور۶ فیلم از میان فیلم های وندرس و۷ اثر از میان نقاشی های هاپر انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد هاپر از معدود نقاشان مدرنیستی است که آشکارا تأثیرات عمیقی، مشخصا بر سینمای وندرس، چه به لحاظ تکنیکی و چه محتوایی، داشته و از دیگر سو در استفاده از برخی کیفیات بصری از سینما تأثیرگرفته است. علاوه بر استفاده از عناصر بصری؛ چون نور دراماتیک و رنگ های مکمل به طور مشخص در آثار این دو هنرمند، مضامینی چون تنهایی و سرگشتگی انسان مدرن به طور چشمگیری قابل ردیابی است.کليدواژه ها
ادوارد هاپر، ساختار فرمی، سینما، نقاشی، ویم وندرس.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سارا صادقی نیا , 1402 , تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.