مطالعه ی فلسفه و روح موسیقایی بدن و حرکت در تئاتر و بررسی کارکرد آن در تئاتر ایران
Studying the philosophy and musical soul of body and movement in theater and examining its function in Iranian theater
نویسندگان :
غلامرضا مشیری ( دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ) , محمد عارف ( دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز )
چکیده
بدن انسان، موهبتی است که با درک درست آن، می تواند تبدیل به ابزار ارتباطی جهانی شود و تئاتر هنری است که بیشترین کاربرد بدن در آن مورد کنکاش قرار گرفته است. امروزه زبان بدن، دارای مفاهیمی است که تئاتر آنها را کشف کرده است. اساس این تحقیق، واکاوی فلسفه استفاده از بدن و حرکت در تئاتر امروز جهان، بر اساس مباحث نظری یرژی گروتفسکی است. در این تحقیق، بدن را به مثابه ابزاری برای ارتباط و به سان روح موسیقایی آن مورد جستجو قرار می دهیم. تاریخ استفاده بدن در فرهنگ و تئاتر ایرانی بررسی می شود و کاربرد آن در تئاتر امروز ایران با تعاریف جهانی، به بحث و جدل گذاشته می شود. کاربرد بدن در تئاتر امروز ایران مورد نقد این پژوهش است. نویسنده معتقد است که ایران در مسیر تقلید است و آسیب شناسی علل آن بررسی شده است. این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی است و اطلاعات به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده است و سعی بر آن شده است تا با معاصرسازی نظریات و معادل سازی آنها با نقدهایی که بر تئاتر ایران وارد شده است، مورد تحلیل قرار می گیرد.کليدواژه ها
بدن و حرکت، تئاتر، گروتفسکی، ایران، فلسفه، موسیقاییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد عارف , 1402 , مطالعه ی فلسفه و روح موسیقایی بدن و حرکت در تئاتر و بررسی کارکرد آن در تئاتر ایران , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.