بررسی کهنالگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ
Archetypal research of the play The Wild Duck by Henrik Ibsen based on Carl Jung"s theory
نویسندگان :
مقداد جاوید صباغیان ( دانشگاه دامغان ) , مریم جاهد ( دانشگاه دامغان )
چکیده
روان آدمی شامل دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه است. خودآگاهی آن بخشی از روان است که ما آن را درک میکنیم. بخش ناخودآگاه روان شامل ناخودآگاه فردی(عقدهها و محتویات فراموششده) و ناخودآگاه جمعی(روان مشترک وراشخصی که در همه افراد بستر مشترک است.) می شود. تخیلات فعال که به طور مستقیم از ناخودآگاه نشأت میگیرند و حاوی کهنالگوهایی هستند که در بین تمام افراد بشر به شکل مشترک وجود دارد. این کهنالگوها در جهت رشد فرد بروز میکنند. آنها فعالیت خود را در ناخودآگاه به منظور برقراری ارتباط ناخودآگاه با خودآگاه و در نتیجه ایجاد تعادل در شخصیت فرد آغاز میکنند. نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن نیز مملو از این کهنالگوهاست. در این پژوهش فهم کاملی از سیر تکامل شخصیت براساس آرای کارل گوستاو یونگ صورت گرفته و کهن الگوهای موجود در آن بررسی شده است. پرسش اصلی آن است که با توجه به کهنالگوهای به کار رفته در این اثر، بر طبق روانشناسی یونگ، سیر تکامل شخصیت چگونه صورت میگیرد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب ابتدا به معرفی کهنالگوها و سپس به بررسی آنها در اثر پرداخته میشود. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شده، برآنیم با توجه به کهنالگوهای مطرح شده در روانشناسی یونگ، تحلیلی عمیق و متفاوت از این اثر ارائه کنیم. در انتها این نتیجه گرفته شد که تمام کهن الگوها و نمادهای موجود به ترتیب خاصی در کنار یکدیگر پدید آمدهاند که بنابر محیط جغرافیایی و فرهنگهای مختلف متفاوتاند و با کمک آنها شخصیت توانایی دستیابی به فردیتی را پیدا میکند که از یکپارچگی زبان خودآگاه و ناخودآگاه به وجود میآید. این یکپارچگی حاصل جدالهای فراوان ناخودآگاه برای همسو شدن با خودآگاه است که در چهار مرحلهی: سایه، آنیما، پیردانا و خویشتن آمده است. در پایان فرایند با کمک کهن الگوی خویشتن که در برگیرندهی خودآگاه و ناخودآگاه است، وحدانیتی بین تضادها ایجاد میشود که مسئلهی فردانیت را حل میکند.کليدواژه ها
مرغابی وحشی، هنریک ایبسن، خودآگاه و ناخودآگاه، کهن الگو، یونگکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مریم جاهد , 1402 , بررسی کهنالگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.