کیفپول دیجیتال راهکاری معاصر برای انجام امور مالی و سازماندهی اطلاعات هویتی شخصی است که ظهور آن، به دنبال رواج سیستمهای پرداخت آنلاین میسر شده است. از جایی که پرداخت الکترونیک در زمان و مکان گستردهتری نسبت به روشهای سنتی پرداخت اتفاق میافتد، نیاز به جلب اعتماد کاربران هنگام تعاملات و تراکنشها چالشی قابل توجه است. رابط کاربری، بستر اصلی تعاملات کاربر و انجام تراکنشها بوده و به عنوان یکی از نقاط تماس اولیه شناخته میشود. پرسش اصلی پژوهش آن است که عناصر بصری رابط کاربری چه تأثیری در ساخت و تقویت اعتماد مخاطب دارند؟ هدف این پژوهش، کشف تأثیر ویژگیهای بصری رابط کاربری کیف پول دیجیتال روی اعتمادسازی است. این تحقیق که از نوع تحقیقات کیفی است با روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و شیوه جمعآوری اطلاعات در آن کتابخانهای و اسنادی است. در این پژوهش ابتدا رابطه میان ویژگیهای رابط کاربری و اعتمادسازی تبیین شده و برمبنای آن پنج ویژگی بصری وضوح، یکپارچگی، جذابیت، شخصیت و کنترل به عنوان مؤلفههای اعتمادسازی در طراحی بصری رابط کاربری تعریف شده و در ادامه، این عوامل روی عناصر بصری رابط کاربری کیف پول گوگل تحلیل میشوند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که یکپارچهسازی توسط سامانه طراحی، ایجاد وضوح از طریق پیروی از الگوهای آشنا و رایج تعامل، ایجاد جذابیت به وسیله پیروی روندهای طراحی بصری مانند مینیمالیسم، ایجاد شخصیت از طریق به کارگیری هویت بصری و حفظ کنترل کاربر از طریق طراحی دسترسیپذیر و دوری از الگوهای تاریک تأثیر مستقیمی روی ساخت اعتماد اولیه در مرحله تعامل با رابط کاربری دارند.
کليدواژه ها
اعتمادسازی، کیف پول دیجیتال، رابط کاربری، طراحی بصری، محصول دیجیتال
کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سمیه رمضانماهی , 1402 , مولفههای بصری اعتمادسازی در طراحی رابط کاربری کیف پول دیجیتال، مطالعه موردي: کیف پول دیجیتال گوگل , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال