تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی
A comparative analysis of the field of "Ana al-Haq" by Hussein bin Mansour Hallaj and his execution ceremony, and the performance of "Zero Rhythm" by Mariana Abramovich; From a phenomenological point of view
نویسندگان :
مهدی یارمحمدی ( دانشگاه هنر اصفهان )
چکیده
این مقاله می کوشد تا با تحلیل ساحت "انا الحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او نشان دهد که این مراسم در تطبیق با پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ، از منظر پدیدار شناختی و بر اساس نظریه اجرا، یک پرفورمنس است، و با تحلیل تطبیقی ایندو ساحت، لایه های ژرف تری از "انا الحق" حلاج و مراسم اعدام او بیان شده، و دستاوردهای این تطبیق در حوزه زمان، مکان، تاریخ، اجرا، و اجراگر ارائه می شود. این مقاله بر این باور است که؛ در دنیای نسبیتی و عدم قطعیتی ای که دو فرد ابعاد طول و زمان را متمایز از هم فهم می کنند، روایت آنها متمایز و قابل تأمل است. تأملی که دستاوردش توجه به نسبیت و عدم قطعیت در روایت و اصالت بخشی به روایت اول شخص در اعتبار بخشیدن و ارزش گذاری به طول (مکانمندی) و زمان (زمانمندی) بعنوان پارامترهایی مهم در خلق پرفورمنس است. این مقاله عملکرد زمان و تاریخ در هنر پرفورمنس را دایره ای و نیز نسبیتی می داند، و بر این باور است که نه تنها اجرای مراسم اعدام حلاج و ساحت "اناالحق" او پرفورمنس آرت هستند، بلکه عبارت پارادوکسیکال "اناالحق" نیز امکانی برای خلق یک پرفورمنس آرت است. چرا که ترکیب چیدمانی این عبارت ضمن داشتن ویژگیها و پارامترهای اصلی هنر پرفورمنس، در هر بار خوانش امکان خلق پرفورمنس دیگری (بازتولید پرفورمنس) را ایجاد می کند. در این تحقیق همبستگی، که بر پایه مطالعات کتابخانه ای و نظری است، موارد مرتبط با پرفورمنس ریتم صفر آبراموویچ ، از منابع معتبر زبان انگلیسی ترجمه شده، و روایت حلاج و اناالحق او، از تذکره الاولیاء عطار نیشابوری است. نیز در پیشبرد مقاله، به نظریات ریچارد شکنر، ماروین کارلسون، یرژی گروتفسکی، ریچارد بومن، آنتونی هاول و رزلی گلدبرگ ، اروینگ گافمن، ژاک دریدا و آلبرت اینشتین استناد شده است.کليدواژه ها
پرفورمنس آرت،حسین بن منصور حلاج،اناالحق،ماریانا آبراموویچ،پرفورمنس ریتم صفر،پدیدارشناختیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مهدی یارمحمدی , 1402 , تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.