پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی تاثیر طراحی فونت بر بهبود و تقویت مهارت خواندن بر کودکان دارای اختلال خواندن
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی تاثیر طراحی فونت بر بهبود و تقویت مهارت خواندن بر کودکان دارای اختلال خواندن

The study of effects of the font design on improvement and reinforcement of children with learning disorder
نویسندگان :

زهرا سادات طرازانی تفرشی ( دانشگاه معماری و هنر پارس )

دانلود فایل   

چکیده

در این مقاله ، نظریات مرتبط با تأثیر طراحی فونت بر خوانش آن مطالعه گردید. با در نظر گرفتن نظریات متخصصان گفتار درمان و نیز نظریۀ گشتالت، کودکان دارای نقص پردازش بینایی و مواجهه آنها با نارساخوانی بررسی گردید. روش تحقیق در این مقاله به صورت پژوهشی و کتابخانه ای ، روش تجزیه و تحلیل داده‌های توصیفی – تحلیلی، با استفاده از تبادل اطلاعات بین متخصصین گفتاردرمان و روانشناس و نظریۀ گشتالت بوده است و تأثیر طراحی فونت بر سرعت خواندن و پردازش بینایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بررسی شد. عناصر مورد بررسی درطراحی فونت عبارتند از: فضای مثبت و منفی ، دوایر و گردش خطوط ، فاصلۀ خطوط ، رنگ و ضخامت حروف و فاصلۀ حروف. با توجه به مطالب بدست آمده یکی از عوامل مؤثر بر کاهش سرعت خواندن و اختلال در پردازش ذهنی کلمات و حروف، طراحی فونت نامناسب است . کودکان دارای اختلال خواندن با دشواری بیشتری مواجه هستند. با توجه به نظریۀ گشتالت هر چقدر فرم حروف در یک فونت به یکدیگر تشابه داشته باشند، ایجاد خطا در درک صحیح حروف و کلمه بیشتر خواهد بود . بنابراین در کتاب‌های درسی ابتدایی که از فونت تحریری استفاده می‌شود، بسیاری از گفتار درمانگرها، معلمان و والدین دانش‌آموزان معتقدند که استفاده از این فونت در کتاب‌های درسی هم بر سرعت خواندن دانش‌آ‌موزان و هم درک مطلب تأثیر نا‌مطلوبی دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که تغییر فونت به‌خصوص فونت زر بر افزایش میزان دقت وسرعت خواندن دانش آموزان، به‌ویژه کودکان دارای اختلال خواندن تأثیر دارد . لازمۀ آموزش و درک هرچه بیشتر مطالب درسی، طراحی فونت ، تصویر و کتب مناسب و ویژه این دسته از کودکان می باشد.

کليدواژه ها

اختلالات خواندن، بینایی ، طراحی فونت

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
زهرا سادات طرازانی تفرشی , 1402 , بررسی تاثیر طراحی فونت بر بهبود و تقویت مهارت خواندن بر کودکان دارای اختلال خواندن , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل تلویزیون من و تو، در فرایندهای «تولید»، «محتوا» و «مصرف» از رویکرد نظریه‌های انتقادی
  • بررسی تاثیر بازی های مهارتی و دیداریه رایانه‌ای در یادگیری کودکان دارای اختلال یادگیری
  • تبیین مؤلفه های طراحی پارامتریک جهت کاربرد در هنر دیجیتال
  • بدن به مثابه رسانه نمایش
  • افق انتظارات در سیطره‌ی محدوده‌ها؛ بحثی در «رسانه» و «قاب» در موسیقی کلاسیک ایران
  • بررسی تکامل و جایگاه هوش مصنوعی های مبتنی بر مدل های حاصل از شبکه های مولد تخاصمی (GAN) و انتشاری (Diffusion) در هنر های تجسمی امروز
  • Cinema and Metaverse: cognitive impact of The Matrix movies on audience
  • بررسی تئاتر بودگی کنش‌های سیاسی بر اساس نظریه‌ی دراماتیستی کنت برک و تحلیل اعتراضات مینیاپولیس 2020
  • تحلیل جایگاه اسطوره درادبیات نمایشی فانتزی معاصرایران با نگاهی به خاله ادیسه وتلخ بازی قمردرعقرب نغمه ثمینی
  • تحلیل شخصیت و شخصیت‎پردازی سیروس صالح‎پور در نمایشنامه‎ی «پری و اصلان»
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]