مؤلفههای قهرمانسازی بصری در رسانههای نوین (موردمطالعه: دیزنی پلاس)
Elements of visual hero creation in new media (case study: Disney Plus)
نویسندگان :
حسین میرزاپور ( دانشکده هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما ) , رضا سربخش ( دانشگاه صدا و سیما )
چکیده
در طول تاریخ تولیدات روایی، قهرمانان همیشه از محبوبترین شخصیتها برای مخاطبان محسوب میشدند. با پیشرفت تکنولوژی و همگرایی در رسانههای جدید، خلق قهرمان از داستانهای اسطورهای سینما و تلویزیون به حوزه روایتهای مدرن در تلویزیونهای اینترنتی رسید؛ امری که با استقبال زیاد مخاطبان روبهرو شده و شرکتهای مهم رسانهای، بیشترین سرمایههای خود را برای خلق قهرمانان بهمثابه اسطورههای گذشته در عصر حاضر قرار دادند. اما بهراستی چگونه این قهرمانان جدید در تکنیک از لحاظ بصری برای مخاطبان تبدیل به الگوهای محبوب میشوند؟ این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی است و شیوه گردآوری مطالب به صورت کتابخانهای از طریق فیشبرداری منابع مختلف به زبان های گوناگون و خوانش و تحلیل تصاویر و فیلمهاست. روش تجزیهوتحلیل دادهها نیز کیفی است. جامعه آماری مورد بررسی، تولیدات مهم تلویزیون اینترنتی دیزنیپلاس است که در این چند سال اخیر به موفقیتهای زیادی دست پیدا کرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که قهرمانان تولیدات دیزنیپلاس باتکیهبر قدرت جلوههای بصری موفق شدند مخاطبان را به این رسانه نوین جذب کنند. هنرمندان جلوههای بصری این شبکه در سه اتمسفر ابرقهرمانی، فضایی و پریانی دست به خلق این قهرمانان در روایت و تصویرسازی زدند و از لحاظ تجاری و هنری موفق شدند. مهمترین مؤلفهها و ابزارهای جلوههای بصری بهدستآمده برای خلق قهرمان در این رسانه عبارتانداز: بهرهمندی از استودیو دیجیتال، طراحی ادوات و متعلقات خاص قهرمان، طراحی رنگ و نور اختصاصی برای هر قهرمان، خلق شخصیتهای مجازی به وسیله موشن کپچر و بازیگری در یک فضای خیالی، حرکات دوربین ویژه بهصورت مجازی و استفاده از نمای نقطه نظر قهرمان در صحنههای حساس مبارزه و هیجانی. مسیر موفقِ طی شدهِ رسانههایی چون دیزنیپلاس برای قهرمانسازی اسطورهای در زمان حاضر، بدون شک متکی به جلوههای بصری میباشد؛ ظرفیتی که باید در کشورمان از نظر زیرساخت آموزشی و عملی برای خلق قهرمانان جذاب اسطورهای، دینی و ملی تقویت شود تا بتوان در آیندهای نزدیک شاهد ظهور آثار موفق و قهرمانان جذاب برای نسلهای مختلف بود.کليدواژه ها
قهرمان، جلوههای بصری، اسطوره، رسانههای جدید، دیزنی پلاسکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حسین میرزاپور , 1402 , مؤلفههای قهرمانسازی بصری در رسانههای نوین (موردمطالعه: دیزنی پلاس) , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.