بررسی حالتهای انسانی در آثار منسوب به کمال الدین بهزاد برای کاربرد آن در انیمیشن
Investigation of human poses at artworks related to Kamaluddin Behzad for its application in animation
نویسندگان :
دنیا تذکری ( موسسه آموزش عالی مازیار )
چکیده
در طول تاریخ و از ابتدای تولد هنر و تقسیم بندی آن به شاخههای مختلف، انسان همواره یکی از موضوعات اصلی بوده که عنصر اصلی در تمامی هنرها محسوب میشود. در اواخر قرن نهم هجری نابغهی دوران، کمال الدین بهزاد پا به عرصهی نگارگری نهاد و انسان در آثارش دچار رویکرد تازهای شد که از سنتهای خشک و کلیشهای خارج شد و به مدد تکنیک و طراحی و استفاده از قواعد مؤثر، کمال الدین بهزاد روح تازهای در کالبد پیکره های انسانی دمیده و در واقع به آنها روح تازه بخشیده است. به منظور بررسی حالتهای انسانی در آثار منسوب به بهزاد تعداد ده نگاره از آثار منسوب به کمال الدین بهزاد انتخاب شده است. تک به تک تمامی پیکرهها و حالتهای انسانی نگارهها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که شامل نگارههایی با امضای بهزاد و نگارههای منسوب به بهزاد میشوند. مطالعهی موردی این مقاله با تأکید بر حالات و پیکرههای انسانی در آثار کمال الدین بهزاد به منظور تولید آن در انیمیشن انتخاب شده است. این بررسی طی روند مطالعاتی به نتایجی رسید که در بیشتر حالات و پیکرههای انسانی که توسط کمال الدین بهزاد طراحی و اجرا شده است به طور ماهرانه و دقیق بسیاری از موارد قوانین دوازده گانهی انیمیت استفاده شده است. به طوری که با مشاهده و بررسی مسیر حرکتی که بر اساس نوع عملکرد کاراکتر تعریف شده، کُنش و واکنش کاراکتر نسبت به اتفاقهای محیط اطراف و دیگر عنصرهای انسانی فعال در تصویر می توان به این مهم دست یافت.کليدواژه ها
نگاره، انیمیشن، انسان، کاراکتر، مکتب هرات، کمال الدین بهزادکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:دنیا تذکری , 1402 , بررسی حالتهای انسانی در آثار منسوب به کمال الدین بهزاد برای کاربرد آن در انیمیشن , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.