پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل جایگاه اسطوره درادبیات نمایشی فانتزی معاصرایران با نگاهی به خاله ادیسه وتلخ بازی قمردرعقرب نغمه ثمینی
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

تحلیل جایگاه اسطوره درادبیات نمایشی فانتزی معاصرایران با نگاهی به خاله ادیسه وتلخ بازی قمردرعقرب نغمه ثمینی

Analyzing the position of myth in the contemporary fantasy literature of Iran with a look at Odysseus"s aunt and the bitterness of Qamar"s play in Nagheme Samini"s Scorpio.
نویسندگان :

ندا تک سایه ( دانشگاه آزاد )

دانلود فایل   

چکیده

اسطوره ها زمانی برآورنده نیاز واقعی و روانی مردمان زمانه خودشان بودند، اما امروزه بارزترین نشانه فانتزی ها هستند. این پژوهش سعی بر آن دارد تا به تحلیل جایگاه اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی معاصر ایران بپردازد. از آنجا که در این زمینه اطلاعات اندکی در دسترس بود، بنابراین باید این حقایق را از دل نمایشنامه های اسطوره ای جست و استخراج نمود. اهمیت این تحقیق ضرورت حضور گونه های فانتزی در ادبیات نمایشی معاصر با زیرساخت اسطوره ای است و اینکه چگونه می توان بر پایه قاعده و اصول نمایشنامه نویسی، نمایشنامه ای با خصایص اسطوره در قالب فانتزی خلق کرد. در این نوشتار ضمن تحلیل و تشریح مفهوم اسطوره و خاستگاه فانتزی، جایگاه آن در ادبیات نمایشی فانتزی معاصر نیز تبیین می گردد. نگارنده برای نگارش این تحقیق از یافته هایی که غالبا توسط پژوهشگرانی همچون: الیاده، مسعودی، کمپبل و ... بود، سود برده است. نغمه ثمینی از نمایشنامه نویسان معاصر ایرانی است که به سبب علاقه اش به اسطوره و کهن الگوها آثارش شایستگی تحلیل از منظر اسطوره و فانتزی را دارد، از این رو به تحلیل دو اثر از وی پرداخته شده است. این نوشتار با هدف کاربردی و روش توصیفی- تحلیلی و قیاسی، نمایشنامه ها را وارد جدول داستانی کرده و از منظر اسطوره شناسی و فانتزی تحلیل و سپس برای جدول ها، نمودارهایی ترسیم کرده است. یافته ها نشان داد جایگاه اسطوره در فانتزی می تواند تخیل نامحدود نویسنده و مخاطب معاصر را در جهت اهداف سازنده نظم بخشیده و او را از شتابزدگی حاکم بر دنیای درگیر فضای مجازی امروز دور نماید، همچنین اسطوره سهم بسزایی در خلق فانتزی دارد و همواره جای خالی آن در نمایشنامه های فانتزی معاصر ایران به چشم می خورد.

کليدواژه ها

اسطوره، فانتزی، ادبیات نمایشی فانتزی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ندا تک سایه , 1402 , تحلیل جایگاه اسطوره درادبیات نمایشی فانتزی معاصرایران با نگاهی به خاله ادیسه وتلخ بازی قمردرعقرب نغمه ثمینی , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • بررسی سایکودرام به عنوان یک ابزار مشاهده ای و روانشناختی
  • ترجمه خواننده-محور و ترجمه اجرا-محور: چالش‌های ترجمه نمایشنامه و استراتژی‌هایی برای دستیابی به قابلیت بیان شفاهی
  • بررسی نقش موسیقی در تهیه بسته های صوتی رادیو لرستان
  • بررسی نقش و جایگاه زنان در نمایشنامه و فیلم مردی برای تمام فصول با نگاهی به نظریه فمینیسم
  • ترجمه در خدمت نقد دیکتاتوری: بررسی موردی ترجمه نمایشنامه «دنده‌های چرخ»پس از کودتای 28 مرداد
  • بررسی کهن‌الگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در متون تاریخی دوره صفویه
  • کاوشی در مفاهیم حقوقی و بازنمایی آنها در ادبیات نمایشی: مطالعه موردی تاجر ونیزی اثر ویلیام شکسپیر
  • بررسی ساختاری و محتوایی برنامه های کودک رادیو، مطالعه موردی: مرکز البرز
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]