بوطیقای اقتباس در سینما از بینامتنیت تا بیشمتنیت؛ مطالعه تطبیقی انواع شیوههای اقتباس در سینما بهمراه صورتبندی جدید
Adaptation Poetics in cinema from intertextuality to hypertextuality A comparative study of various adaptation methods in cinema with new formulation
نویسندگان :
حمیدرضا بشیریفراز ( تربیت مدرس ) , دکتر علی اصغر فهیمیفر ( تربیت مدرس )
چکیده
این مقاله سعی دارد تا به این مسئله پاسخ بدهد که با توجه به تغییر پارادایم از بینامتنیت به بیشمتنیت و اثرگذاری این تغییر پارادایم در مسئله اقتباس از ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی (تئاتر و سینما) به سینما، اگر اثری سینمایی وجود داشته باشد که در عین اقتباسی بودن در هیچ یک از صورتبندیهای فعلی اقتباس در سینما نگنجد، چه باید کرد؟ از این رو برای رسیدن به پاسخ مناسب، شیوههای فعلی در اقتباس تحت عنوان «عین به عین»، «وفادار» و «آزاد» را بررسی کرده تا ضمن مشخص کردن نقاط ضعف و ناکارآمدی آنها در رسیدن به پاسخ مناسب برای مسئله طرح شده، نخست در سطحی کلانتر، انواع رویکردهای موجود در اقتباس تحت عنوان «رویکرد انطباقی»، «رسانهای» و «ساختاری» را به مخاطب معرفی کرده و سپس «نظریة ژنتیکی اقتباس» را ارائه و معرفی میکند. بعد از آن از دل نظریه ژنتیکی اقتباس، به ارائه روشی نوین با عنوان «آداپتولوژی» میپردازد تا در نهایت بتواند شیوه جدید در حوزه اقتباس تحت عنوان «اقتباس بیشمتنی» را که محصول انتقال از پارادایم بینامتنیت با محوریت کلاژ به پارادایم بیشمتنیت با محوریت برگرفتگی یا همان اقتباس است را مطرح کند. پس از این به صورتبندی جدید از شیوههای گوناگون در مسئله اقتباس براساس «نظریة ژنتیکی اقتباس» دست خواهد زد. صورتبندی جدیدی که صورتبندیهای پیشین را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. از این رو برای ملموس کردن ناکارآمدی شیوههای پیشین و نیاز به ارائه شیوه یا صورتبندی جدید از انواع اقتباس، مثالی ذکر میشود تا ناکارآمدی شیوههای فعلی محرز و الزام شیوه نوین قابل درک شود. در پایان نیز مطالعهای تطبیقی میان شیوههای پیشین و جدید ارائه خواهد شد. هدف این مقاله در نهایت ارائه رویکرد و صورتبندی جدیدی از انواع اقتباس از ادبیات داستانی و نمایشی به سینما به شکلی روشمند و جهانشمول است که براساس تغیرات پارادایمیک در حوزه خلق اثر کاربردی باشد و در اختیار هنرمندان قرار گیرد. هرچند همین رویکرد و صورتبندی به شکل ضمنی میتواند در حوزه نقد نیز برای منتقدان کارایی داشته باشد.کليدواژه ها
نظریة ژنتیکی اقتباس، آداپتولوژی، اقتباس بیشمتنی، گونهشناسی اقتباس، سینما.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حمیدرضا بشیریفراز , 1402 , بوطیقای اقتباس در سینما از بینامتنیت تا بیشمتنیت؛ مطالعه تطبیقی انواع شیوههای اقتباس در سینما بهمراه صورتبندی جدید , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.