پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی تطبیقی مؤلفه های بصری بکار رفته در زریبافی‌های خاندان طریقی
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی تطبیقی مؤلفه های بصری بکار رفته در زریبافی‌های خاندان طریقی

A comparative study of the visual components used in the weavings of the Tariq family
نویسندگان :

معصومه اکبری بنی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد )

دانلود فایل   

چکیده

زری بافی یکی از هنر های اصیل و سنتی ایران است. زربفت پارچه ای ظریف و گران بها است که چله یا تار آن از ابریشم خالص، پود آن از ابریشم رنگی و نخ گلابتون است. بافت آن از دوره هخامنشي شروع و در دوره ساساني کامل شد. بافت پارچه زری به عنوان هنری ظریف در ایران در عصر صفویه بسیار مورد توجه قرار گرفت و در اواخر دوره پهلوی اساتید برجسته ی این هنر از شهرهای ایران شناسایی و به تهران دعوت شدند. بدین ترتیب در سال 1309 شمسی ، استاد حبیب الله طریقی مسئول راه اندازی کارگاه زری بافی در کاخ گلستان و در مؤسسه ی صنایع مستظرفه شد و بعد از بازنشسته شدن استاد ، فرزندش آقای محمد طریقی ریاست کارگاه زری و مخمل را بر عهده گرفت. این مقاله که پژوهشی کاربردی است ، بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 30 نمونه زری بافی است که 10 نمونه مربوط به استاد حبیب الله طریقی و 20 نمونه مربوط به استاد محمد طریقی می باشد. هدف این پژوهش نگاهی به زندگینامه خاندان طریقی و مقایسه و تجزیه و تحلیل مؤلفه های بصری به‌ کار رفته در زری بافی‌های حبیب الله و محمد طریقی و بدست آوردن یک مجموعه اطلاعات جامع و منسجم در مورد نقوش زری بافی ها می باشد، تا از این طریق بتوان نقوش سنتی و زیبای هنر گذشته را زنده نموده و با شناختن و شنا سا ندن این نقوش گذشته را به امروز پیوند زد . نتیجه ای که از این نوشته حاصل شده آن است که با توجه به تجزیه وتحلیل و مقایسه های انجام شده در این دو دسته زری بافی مشخص شد که از نظر نقوش هر دو دسته بیشتر بر پایه گیاهی بوده است . نقوش انسانی در هر دو دسته شامل مناظر شکارگاه و بزم است و نقوش گیاهی در هر دو دسته بر پایه گل و برگ طراحی و بافته شده اند. در هر دو دسته فرم هندسی دایره و بیضی مشترک بوده و بیشترین اهمیت را دارند.

کليدواژه ها

مؤلفه های بصری ، زری بافی ، خاندان طریقی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
معصومه اکبری بنی , 1402 , بررسی تطبیقی مؤلفه های بصری بکار رفته در زریبافی‌های خاندان طریقی , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز شنیداری در طومارهای نقالی (مطالعه‌ی موردی حمزه‌نامه)
  • تحلیل نقطه دید روایت اول شخص در ادبیات نمایشی، در مواجهه با تئوری نسبیت؛ از منظر پدیدار شناختی مرلوپونتی
  • بازکاوی و تحلیل جلوه های فمنیستی در نمایشنامه ی شب هزارو یکم
  • تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی
  • بررسی فرم، فضا ، رنگ در مکاتب هنری (کانسپچوال آرت – پست مدرن – آپ آرت – پاپ آرت
  • تحلیل شخصیت سهراب با نگاه به نظریه روانشناسی فردی آلفرد آدلر
  • انگاره ای برتئاتر مستند به مثابه هنری ارتباط گر
  • بررسی مراحل ساختاری بنیادی در پیرنگ فیلمنامه بر اساس الگوی گام به گام آناتومی داستان جان تروبی. مطالعه موردی: فیلمنامه فیلم کازابلانکا
  • آثار و پیامد های تبلیغات تجاری تلویزیونی از رویکرد مکتب فرانکفورت
  • نسبت های اخلاقی تراژدی و نقاشی در فن شعر ارسطو
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]