پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله عملکرد موسیقی در سینما به‌مثابه عنصری برای پیش‌آگاهی مخاطب
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

عملکرد موسیقی در سینما به‌مثابه عنصری برای پیش‌آگاهی مخاطب

The function of film scoring in the movies as an element for audience anticipation
نویسندگان :

سید مصطفی اصل مند ( دانشگاه هنر تهران )

دانلود فایل   

چکیده

نقش‌های موسیقی در سینما دارای ابعاد گسترده‌ای است که هرکدام از آن‌‌ها به تنهایی می‌توانند دارای مطالعات منحصر به خود باشند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای موسیقی متن در آثار سینمایی مرتبط با بازه‌ای از زمان است که مخاطب پیش از یک واقعه یا پیشامد از وقوع آن به طور نسبی مطلع می‌گردد. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آماده‌سازی برای ورود به یک جریان دراماتیک اشاره داشت. گرچه در بسیاری از پژوهش‌های مرتبط با موسیقی فیلم به این فرایند با روش‌های گوناگونی اشاره شده است اما در پژوهش حاضر سعی شده تا به طور متمرکز به روش‌ها و موقعیت‌های مشخص آن پرداخته شود. در همین راستا ابتدا اهمیت ارتباط عناصر مختلف در نظام پیوسته یک فیلم مرور شده و نقش موسیقی را در این زنجیره به عنوان یکی از دلالت‌های مهم معرفی می‌کنیم و سپس از طریق نمونه‌های موردی در سینما و تطابق آن با تئوری‌های مطرح شده در موسیقی فیلم به بررسی شیوه‌هایی از ایجاد احساس انتظار برای وقوع یک رویداد یا رفتار در مخاطب می‌پردازیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این بررسی باید در نظر داشت بررسی مقدمات تدریجی وقایع است که باعث می‌شود تا مخاطب نسبت به اتفاقی که در آستانه وقوع است آگاهی یابد. بدین منظور با بررسی چند فیلم در چند ژانر مختلف و تکیه بر نظریات مهم موسیقی فیلم در این حوزه سعی شده است تا به جزئیات انجام این فرایند اشاره شود. روند این عمل جدا از جریان منفی و مثبت دارای تغییراتی است که مخاطب آن را در یک گذر زمانی به علت تغییرات موسیقایی احساس می‌نماید. این فرایند در تغییر جریان یک وضعیت همانند عاملی از یک نوع هشدار برای وقوع یک حادثه یا نوعی آرامش برای پایان یافتن یک تنش را نشان داده و باعث می‌شود تا مخاطب قبل از حادث شدن یک اتفاق نسبت به وقوع آن در حالتی از انتظار قرار گیرد.

کليدواژه ها

موسیقی فیلم ، موسیقی متن ، سینما ، مخاطب.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سید مصطفی اصل مند , 1402 , عملکرد موسیقی در سینما به‌مثابه عنصری برای پیش‌آگاهی مخاطب , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی ساختاری و محتوایی برنامه های کودک رادیو، مطالعه موردی: مرکز البرز
  • زشتی کمدی در آثار آریستوفان
  • گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز)
  • تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی معمای کاسپر هاوزر(1974) با تاکید بر شخصیت پردازی
  • تحلیل متداکتینگ و بازتاب آن در شیوۀ عمل بازیگران ایران
  • بررسی تاثیر رنگ بر ارتقاء اهداف آموزشی در نمایش کودک
  • مطالعه‌ی ظرفیت‌های طنز شنیداری در طومارهای نقالی (مطالعه‌ی موردی حمزه‌نامه)
  • تحلیل شخصیت زن در متن نمایشی پدر اثر استریندبرگ با رویکرد فمینیستی
  • بدن به مثابه رسانه نمایش
  • بررسی و تحلیل نمایشنامه کافه مک ادم اثر محمود استاد محمد با رویکرد نقد پسااستعماری
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]