بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن
Examining the concept of alienation in the play Enemy of the People by Henrik Ibsen
نویسندگان :
رضا عباسی ( دانشگاه زابل )
چکیده
انسان ترسیم شده در ادبیات نمایشی نو، دیگر آن قهرمان محبوبی نیست که در صورت شکست یا پیروزی، برای اجتماعش به یادماندنی و قابل احترام باشد. تنهایی و طرد شدگی شخصیت نمایش نامه های نو تصویر دقیق و مشخصی از انسان عصر حاضر است نوعی بیگانگی را به همراه دارد. شخصیت هایی که در فرآیند ها و تحولات اجتماعی مقبولیت و محبوبیت خود را از دست داده و با خود، خانواده و جامعه بیگانه می شوند. هنریک ایبسن به عنوان آغازگر درام نو به گونه ای این بیگانگی شخصیت را در آثارش مورد توجه قرار داده است. در نمایشنامه دشمن مردم اثر هنریک ایبسن رابطه ی شخصیت و اتفاق نقش مهمی در بیگانگی قهرمان نمایشنامه دارد. اما در بازیابی این رابطه جواب دادن به این سوالات ضروری می نماید که کدام عوامل در بیگانگی قهرمانان این اثر نقش بیشتری دارند و آیا شخصیت بیگانه به عنوان عنصری نشان دار در تمامی زمان یک اثر رفتاری یکسان را نشان می دهد؟ در این مقاله سعی شده تا ضمن ارائه ی تعاریفی از بیگانه و بیگانگی، مفهوم فلسفی و اجتماعی آن به طور اجمالی بیان شود و با نگاهی به تاریخچه ی این مفاهیم در ادبیات نمایشی، نمایشنامه ی دشمن مردم از این منظر بررسی شود تا ضمن مشخص شدن عوامل تأثیر گذار در بیگانگی شخصیت ، چگونگی کنش و واکنش بیگانه با جامعه ی خود را بیابیم.کليدواژه ها
بیگانگی، ایبسن، شخصیت بیگانه، اجتماع، خانوادهکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:رضا عباسی , 1402 , بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.