پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن

Examining the concept of alienation in the play Enemy of the People by Henrik Ibsen
نویسندگان :

رضا عباسی ( دانشگاه زابل )

دانلود فایل   

چکیده

انسان ترسیم شده در ادبیات نمایشی نو، دیگر آن قهرمان محبوبی نیست که در صورت شکست یا پیروزی، برای اجتماعش به یادماندنی و قابل احترام باشد. تنهایی و طرد شدگی شخصیت نمایش نامه های نو تصویر دقیق و مشخصی از انسان عصر حاضر است نوعی بیگانگی را به همراه دارد. شخصیت هایی که در فرآیند ها و تحولات اجتماعی مقبولیت و محبوبیت خود را از دست داده و با خود، خانواده و جامعه بیگانه می شوند. هنریک ایبسن به عنوان آغازگر درام نو به گونه ای این بیگانگی شخصیت را در آثارش مورد توجه قرار داده است. در نمایشنامه دشمن مردم اثر هنریک ایبسن رابطه ی شخصیت و اتفاق نقش مهمی در بیگانگی قهرمان نمایشنامه دارد. اما در بازیابی این رابطه جواب دادن به این سوالات ضروری می نماید که کدام عوامل در بیگانگی قهرمانان این اثر نقش بیشتری دارند و آیا شخصیت بیگانه به عنوان عنصری نشان دار در تمامی زمان یک اثر رفتاری یکسان را نشان می دهد؟ در این مقاله سعی شده تا ضمن ارائه ی تعاریفی از بیگانه و بیگانگی، مفهوم فلسفی و اجتماعی آن به طور اجمالی بیان شود و با نگاهی به تاریخچه ی این مفاهیم در ادبیات نمایشی، نمایشنامه ی دشمن مردم از این منظر بررسی شود تا ضمن مشخص شدن عوامل تأثیر گذار در بیگانگی شخصیت ، چگونگی کنش و واکنش بیگانه با جامعه ی خود را بیابیم.

کليدواژه ها

بیگانگی، ایبسن، شخصیت بیگانه، اجتماع، خانواده

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
رضا عباسی , 1402 , بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • ترجمه خواننده-محور و ترجمه اجرا-محور: چالش‌های ترجمه نمایشنامه و استراتژی‌هایی برای دستیابی به قابلیت بیان شفاهی
  • نسبت های اخلاقی تراژدی و نقاشی در فن شعر ارسطو
  • تحلیل تلویزیون من و تو، در فرایندهای «تولید»، «محتوا» و «مصرف» از رویکرد نظریه‌های انتقادی
  • بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو
  • بررسی نقش و جایگاه زنان در نمایشنامه و فیلم مردی برای تمام فصول با نگاهی به نظریه فمینیسم
  • نقش شرایط اجتماعی و تاریخی زنان و تاثیرگذاری آنان در شکوفایی تعزیه قاجار
  • ترجمه در خدمت نقد دیکتاتوری: بررسی موردی ترجمه نمایشنامه «دنده‌های چرخ»پس از کودتای 28 مرداد
  • Cinema and Metaverse: cognitive impact of The Matrix movies on audience
  • بررسی کهن‌الگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ
  • امکان سنجی تولید خودکار مجموعه انیمیشن تلویزیونی داستان‌های شاهنامه با استفاده از هوش مصنوعی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]