پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز)
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز)

Tendency to represent amnesty over retribution in Iranian films after the revolution (Review of the films Lantori, Seller, Abed and One Day)
نویسندگان :

عرفان خراسانی ( کارشناسی ارشد سینما دانشگاه تربیت مدرس ) , علی شیخ مهدوی ( دکتری پژوهش هنر، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس دانشکده هنر. )

دانلود فایل   

چکیده

این تحقیق در خصوص بازنمایی گذر از عدالت‌خواهی کلاسیک منتقم به سوی تمایل به بخشش و درک متقابل و در نظر داشتن ابعاد روان شناسی افراد در سینمای ایران است که به دلیل گستره تاریخی طولانی آن فقط بازه زمانی پس از انقلاب اسلامی را دربر می‌گیرد. در این پژوهش به صورت موردی سه فیلم سینمایی معروف با عناوین «فروشنده»، «لانتوری» و «ابد و یک روز» برای بررسی و تحلیل مد نظر قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کیفی و مشاهده مستقیم فیلم‌های مورد بررسی است. مفروض پژوهش حاضر آن است که به نظر می‌رسد تمایل به بازنمایی عدالت ترمیمی به‌جای عدالت انتقامی در فیلم‌های خانوادگی سینمای ایران به دلیل ظهور فیلم‌سازان جوان معتقد به گفتمان مدارا بوده است، هرچه از مبدأ انقلاب اسلامی سپری شده است، گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در تماشاگر فیلم‌های ایرانی خانوادگی افزوده شده است. نتیجه حاصل شده از پژوهش نیز نشان می‌دهد ببینندۀ طبقه متوسط شهری فیلم‌هایی با مضمون عدالت ترمیمی را به جای فیلم‌هایی با گرایش عدالت انتقامی ترجیح می‌دهند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد جامعه ایرانی به سمت بازاندیشی نسبت به منشأ عقلانی و درک انسانی‌تری از پدیده‌ها و کنش مجرمانه در حرکت تحولی است.

کليدواژه ها

عفو و قصاص، فیلم‌های سینمایی ایرانی، لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
عرفان خراسانی , 1402 , گرایش به بازنمایی عفو نسبت به قصاص در فیلم‌های ایرانی پس از انقلاب (بررسی فیلم‌های لانتوری، فروشنده، ابد و یک روز) , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی تطبیقی مراسم زار و نمایش نامه هملت با تأکید بر جایگاه قدرت های ماور الطبیعه
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • جایگاه ترجمه نمایشنامه در نظام ادبی ایران
  • تحلیل شخصیت و شخصیت‎پردازی سیروس صالح‎پور در نمایشنامه‎ی «پری و اصلان»
  • بررسی فرم، فضا ، رنگ در مکاتب هنری (کانسپچوال آرت – پست مدرن – آپ آرت – پاپ آرت
  • زشتی کمدی در آثار آریستوفان
  • بررسی سایکودرام به عنوان یک ابزار مشاهده ای و روانشناختی
  • افق انتظارات در سیطره‌ی محدوده‌ها؛ بحثی در «رسانه» و «قاب» در موسیقی کلاسیک ایران
  • نمایش فضایل: نخستین نمایش اخلاقی موسیقایی جهان
  • جایگاه اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]