پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله جایگاه اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

جایگاه اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه

The position of the term drama in the descriptions of historians of the Qajar era
نویسندگان :

مهدی دهقانی ( دانشگاه جیرفت )

دانلود فایل   

چکیده

در جامعه سنتی ایران و ازجمله در عصر قاجاریه، پیشرفت‌های فناوری و رسانه‌ای نوینی از قبیل تلویزیون، تئاتر و سینما وجود نداشت. به همین جهت، نگارندگان به‌ویژه سفرنامه نویس ها از یک‌سو برای بیان و ترسیم اماکن جغرافیایی خاصی از قبیل شهرها، دهات و جاده‌ها و مورخین از سوی دیگر برای تشریح مناسبات اجتماعی خاص از قبیل نشان دادن مهارت‌های فردی (هنر بازیگران دوره‌گرد، اسب‌سواری، تیراندازی، کارآیی شغلی) و اجتماعی (مراسمات مذهبی و همچنین منزلت اجتماعی بزرگان در قالب مراسماتی همچون تدفین، ازدواج و خلعت بران) به‌اصطلاح «نمایش» توجه داشتند. اصطلاح «نمایش» به جهت گستره و درنتیجه ابهام و پیچیدگی‌اش، معانی و مترادف‌های فراوانی در متون عصر قاجاری می‌یافت؛ در این میان می‌توان به واژگان مترادفی همچون «جلوه»، «سواد»، «قشنگ»، «مهارت» و «رشادت» اشاره کرد. بر این مبنا، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ به این پرسش است: اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه چه جایگاهی داشت؟ برای پاسخگویی، به این برآورد می‌رسیم که در نیمه نخست دوره قاجاریه اصطلاح «نمایش» در کلام و نوشتار مردمان زمانه به توصیفات سنتی حالات انسانی و پدیده‌های طبیعی اختصاص داشت؛ چنانکه، در عباراتی همچون «در كار چالاك شدن و درستى خود را نمايش دادن و هنرمند بودن»، «سنندج، سواد و نمايش‏ باشكوهى دارد» و «چهار هزار سوار كه بر يك صف باشد، چقدر سواد و نمايش‏ دارد» بدان اشاره‌شده است. در نیمه دوم عصر قاجاریه، با ورود هنر عکاسی و رونق تصاویر اشخاص و منظره‌ها در روزنامه‌های خارجی و داخلی، اصطلاح «نمایش» کاربردهای بیشتری در متون تاریخی یافت؛ چنانکه اشراف و متمولین در کنار سایر اثاثیه و تمول شان علاقه خاصی برای به نمایش گذاشتن تصاویر خاص شخصیت‌های مشهور داخلی و خارجی داشتند. هدف از انجام اقدامات مذکور افزون بر علایق فردی و سیاسی، معمولا برای کسب شهرت و مشروعیت و همچنین نمایش تمول و تجمل بزرگان درباری بود. در این میان، می‌توان به توصیفی همچون «عمارت مجلل مسعوديه عكس‏هاى روزنامه‏سان ارتش امپراتوری، مجالس جشن پترزبورگ، امپراتور روس، ملكه روسيه، سرداران روسيه و غيره را نمايش‏ مى‏داد» اشاره کرد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق تاریخی و شیوه جمع‌آوری داده‌های کتابخانه‌ای از منابع دست‌اول تاریخی پس از توصیف و طبقه‌بندی جنبه‌های گوناگون اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین به تحلیل و تفسیر این ویژگی‌ها و تأثیرات مختلف آن در عصر قاجاریه می‌پردازد.

کليدواژه ها

نمایش، منزلت، مراسم، عکاسی، دوره قاجاریه.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مهدی دهقانی , 1402 , جایگاه اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران
  • تحلیل مفهوم وانهادگی درسینمای میشائیل هانکه بر اساس اندیشه‌ی ژان پل سارتر (مطالعه‌ی موردی فیلم پنهان)
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • تئاتر اپیک آغازگر تئاتر پست دراماتیک
  • بررسی نقاشی قهوه خانه ای بر اساس نظام های نشانه شناسی
  • بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو
  • بوطیقای اقتباس در سینما از بینامتنیت تا بیش‌متنیت؛ مطالعه تطبیقی انواع شیوه‌های اقتباس در سینما بهمراه صورت‌بندی جدید
  • بررسی پردۀ بستار در نمایشنامۀ هملت از منظر روایت شناسی ژنت
  • امکان سنجی تولید خودکار مجموعه انیمیشن تلویزیونی داستان‌های شاهنامه با استفاده از هوش مصنوعی
  • بررسی فرم، فضا ، رنگ در مکاتب هنری (کانسپچوال آرت – پست مدرن – آپ آرت – پاپ آرت
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]