پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تبین زیبایی شناسی ژست در تعزیه با تمرکز بر آراء نیکولای چرنیشفسکی
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

تبین زیبایی شناسی ژست در تعزیه با تمرکز بر آراء نیکولای چرنیشفسکی

Explaining the aesthetics of gesture in Ta"ziyeh by focusing on the views of Nikolai Chernyshevsky
نویسندگان :

مسعود کاظمی ( دانشگاه شاهد ) , افسانه اسمعیلی ( دانشگاه هنر اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

فرم و محتوا به عنوانِ دو محور اصلی در هنرهای نمایشی محسوب می گردند که نمایش هایی با تفکرِ مذهبی، آئینی و ملی اغلب به دنبال تهیج احساسات و همذات پنداریِ مخاطب از طریق محتوا هستند و بیشتر از فرمِ نمایشی بر مضمون و درون مایه تاکید دارند. تعزیه نیز که مهمترین هنر نمایشیِ ملی- مذهبی در ایران می باشد از این قاعده مثتسنا نیست. و متاسفانه با وجود پتانسیل بالای فرمِ نمایشی، همواره در زیر سایه ی محتوا و به عنوان تکمیل کننده ی آن در نظر گرفته شده است و در این بین تلاش متفکرانی همچون بهرام بیضایی در کتاب نمایش در ایران و دیگر اندیشمندان این حوزه برای استقلالِ فرمیِ این گونه ی مهمِ نمایشی تا کنون ثمربخش نبوده است. از آنجایی که بحث اعظمی از زیباشناسی هنر نمایش وابسته به فرم و صورتِ اجراست، پژوهش حاضر با در نظر گرفتن زیبایی شناسیِ رئالیستیِ نیکولای چرنیشفسکی که مبتنی بر واقعیت و یادآوری زندگی می داند، به تشریح ابعاد فرمی تعزیه که برشت در حوزه ی نمایش آن را ژستوس خطاب می کند، (که به معنی ساده تر همان ژست یا حرکات بدنی بازیگر است) پرداخته است و ضمنِ تحلیلِ ژست های نقش آفرینان تعزیه از منظری بدیع و تازه، تلاش نموده تفسیر جدیدی در این زمینه ارائه کند و پاسخی روشن و در خور برای این خلاء پژوهشی داشته باشد. از این رو، پرسش اصلی پژوهش عبارت است از: مولفه های زیبایی شناسی رئالیستیِ چرنیشفسکی کدامند و چگونه در ژست های تعزیه بازتاب داشته اند؟ نتیجه ی بنیادین این پژوهش حاکی از آن است که مولفه هایی نظیر انعکاس زندگی، تاکید بر درون، همزادپنداری جمعیِ از جامعه و طرح مسائل اجتماعی که از مهمترین مولفه های زیبایی شناسیِ چرنیشفسکی هستند، در فرم های تعزیه قابل شناسایی و دسته بندی می باشند. ضمنا روش تحقیق در این پژوهش کیفی ، به صورت توصیفی-تحلیلی وتطبیقی است که با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و فیش برداری به جمع آوری داده ها پرداخته شده است.

کليدواژه ها

زیبایی شناسی، ژست، تعزیه، نمایش، چرنیشفسکی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مسعود کاظمی , 1402 , تبین زیبایی شناسی ژست در تعزیه با تمرکز بر آراء نیکولای چرنیشفسکی , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل مفهوم وانهادگی درسینمای میشائیل هانکه بر اساس اندیشه‌ی ژان پل سارتر (مطالعه‌ی موردی فیلم پنهان)
  • زشتی کمدی در آثار آریستوفان
  • مؤلفه‌های قهرمان‌سازی بصری در رسانه‌های نوین (موردمطالعه: دیزنی پلاس)
  • تطبیقی اقتباس روایت فیلم های بلید رانر و بلیدرانر2049 با داستان «آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟»
  • تحلیل و بررسی نمایشنامه خانه اثر نغمه ثمینی با رویکرد تحلیل روایت رولان بارت
  • تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی معمای کاسپر هاوزر(1974) با تاکید بر شخصیت پردازی
  • امکان سنجی تولید خودکار مجموعه انیمیشن تلویزیونی داستان‌های شاهنامه با استفاده از هوش مصنوعی
  • تئاتر و سینما
  • بررسی نقش و جایگاه زنان در نمایشنامه و فیلم مردی برای تمام فصول با نگاهی به نظریه فمینیسم
  • بررسی اقتباس فیلم ناخدا خورشید تقوایی از رمان داشتن و نداشتن ارنست همینگوی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]