پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل فیلم روانی هیچکاک از منظر نقش های ارتباطی یاکوبسن
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

تحلیل فیلم روانی هیچکاک از منظر نقش های ارتباطی یاکوبسن

Analysis of Hitchcock"s psycho film from the perspective of Jacobsen"s communicative roles
نویسندگان :

زهرا مبارکی فرد ( دانشگاه آزاد اسلامی )

دانلود فایل   

چکیده

پژوهش حاضر می کوشد تا فیلم روانی اثر آلفرد هیچکاک را با تکیه بر نظریه ی ارتباط کلامی یاکوبسن مورد بررسی قرار دهد. فرآیند ارتباط کلامی یاکوبسون با اتکا بر همه کارکردهای فردی و اجتماعی زبان، معتقد است که زبان در فرآیند ارتباطی خود، غالباً گرایش به معنا دارد. زبان برای انتقال معنا و مفهوم خود نقش هایی را نیز در خود دارد. آلفرد هیچکاک کارگردان بزرگ سینما، یکی از بهترین فیلم های خود به نام روانی ( psycho ) را که از یک رمان از رابرت بلاک بود را به فیلمنامه اقتباسی سینمایی تبدیل کرد و بهترین شیوه در ساختار را برای این فیلمنامه به کار برد. این فیلم از صد فیلم برتر تاریخ سینماست. نکته ی قابل توجه در این فیلم علاوه بر ساختار جدید در فرم فیلمنامه، دیالوگ شخصیت ها در سکانس های مهم است. هر یک دیالوگ، حاوی پیام هایی است که می توان معنا و مفهوم آن دیالوگ ها را با نظریه ی ارتباط کلامی یاکوبسن پیدا کرد. و انواع نقش ها را در آن بدست آورد. پس هر دیالوگ نقش و معنایی دارد که با این نظریه قابل تحلیل و بررسی است. در این پژوهش قصد داریم تا با استفاده از نظریه ارتباط کلامی، به شکل گیری نقش های ششگانه ی ارتباطی که در دیالوگ های شخصیت های اصلی این فیلم نهفته است برسیم. هدف و پرسش تحقیق آن است که با تکیه بر نظریه فرآیند ارتباط کلامی یاکوبسن، دریابیم که کدام نقش از بین نقش های ششگانه، در این اثر هنری قوی تر است؟ روش تحقیق این پژوهش کیفی و کتابخانه ای و اسنادی است که با استفاده از نقش های شش گانه نظریه ارتباط کلامی یاکوبسن انجام شده است. در نتیجه این پژوهش در می یابیم که، با تکیه بر نقش های شش گانه ارتباطی، نقش ارجاعی در این فیلم قوی تر است. و سپس بیشترین نقش را نقش عاطفی به خود اختصاص داده است.

کليدواژه ها

فرمالیسم،ساختارگرایی، یاکوبسن،نظریه ارتباط کلامی،هیچکاک

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1402 , تحلیل فیلم روانی هیچکاک از منظر نقش های ارتباطی یاکوبسن , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • فرهنگ‌های جهانی، برساخت‌های رسانه ای؛ بازنمایی رسانه ای کشورهای جهان در منظومه روابط قدرت (مطالعه موردی: فیلم بابل)
  • بررسی جنبه های انسان شناسی نمادین در فیلم لیلا(بر اساس نظریه های کلیفوردگیرتز)
  • تئاتر و سینما
  • نقش شرایط اجتماعی و تاریخی زنان و تاثیرگذاری آنان در شکوفایی تعزیه قاجار
  • تقلیل‌گرایی رویکرد معادل‌سازی صوری و معادل‌سازی پویا در زیرنویس فیلم‌های سینمایی: مورد گم‌شده در ترجمه
  • تحلیل شخصیت سهراب با نگاه به نظریه روانشناسی فردی آلفرد آدلر
  • بررسی تطبیقی مراسم زار و نمایش نامه هملت با تأکید بر جایگاه قدرت های ماور الطبیعه
  • تحلیل مفهوم وانهادگی درسینمای میشائیل هانکه بر اساس اندیشه‌ی ژان پل سارتر (مطالعه‌ی موردی فیلم پنهان)
  • بررسی کهن‌الگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ
  • نسبت های اخلاقی تراژدی و نقاشی در فن شعر ارسطو
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]