بررسی ارتباط تکنیک با محتوا در تصویرگری کتاب کودک
Investigating the relationship between technique and content in children"s books illustration
نویسندگان :
روجا علیزاده ( دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ) , فروغ بهوندی ( دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی )
چکیده
تصویر در واقع نوعی گفتار و زبان است، از زمانهای بسیار دور تاکنون انسان همواره برای خلق تصاویر هستی وافر ورزیده است و با استفاده از زبان تصویر کوشیده بین خود و اقوام گوناگون هر چه بهتر ارتباط برقرار کند. یکی از روشهایی که میتواند ارتباط بین کلمات و تصاویر را برقرار سازد و کودک به عنوان مخاطب میتواند از دیدن آنها لذت ببرد نوع تکنیک تصویرسازی است که تصویرگر از آن در جهت تصویرسازی استفاده میکند. تکنیکهای تصویری در بخش کودکان بسیار وسیعتر از بخشهای دیگر و دلیل آن این است که روحیات کودکان بسیار متفاوت است از این رو هنرمندان به طریقی سعی میکنند که راهی برای جذاب کردن آثار هنریشان پیدا کنند. تکنیکهای تصویرسازی کتابهای کودک اعم از آبرنگ، اکریلیک، کلاژ، مدادرنگی، چاپ دستی، دیجیتال و غیره، باتوجه به روحیات متفاوت کودکان گستردهتر از بخشهای دیگر است. تکنیک مهارت تصویرگر در اجراهای مختلف میباشد که از طریق آن تصویرگر اقدام به خلق اثر نموده که این امر در ارتباط با موضوع و محتوای آن مشخص میگردد. به عبارتی، موضوعات مختلف، تکنیکهای مختلف اجرایی را نیز میطلبند. تصویرگر نمیتواند به نیازهای روحی و روانی مخاطبان مختلف بیاعتنا باشد. بدین ترتیب، بهتر است با خصوصیات روانی، مقطع سنی، و برخی نیازهای او به تا حدودی آشنا شود تا بتواند با تصویر با مخاطب خود بهتر ارتباط برقرار کند و آنان به کمک تصویر محتوای کتاب را بهتر درک کنند. محتوای داستان، سن مخاطب، تکنیکهای اجرایی از مواردی است که تصویرگر باید به آن توجه داشته باشد. تصویرساز با استفاده از ابزارهای مختلف هنری سعی در ایجاد و ابداع تصاویر گویایی دارد که بتواند در درک بهتر مفاهیم بیان شده به کودکان کمک کند و میبایست ضمن خلق تصویر و رعایت اصول آن، و با در نظر گرفتن به درک نیازهای مخاطب و همچنین انتقال پیامهای محتوای کتاب، تکنیک را انتخاب و تصویر را خلق کند. این پژوهش به ارتباط میان تکنیک و محتوا در آثار تصویرگری خواهد پرداخت و مطالعه به روش توصیفی تحلیلی خواهد بود.کليدواژه ها
تصویرسازی، کتاب کودک، تکنیک، محتواکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:روجا علیزاده , 1402 , بررسی ارتباط تکنیک با محتوا در تصویرگری کتاب کودک , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.