پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی ارتباط تکنیک با محتوا در تصویرگری کتاب کودک
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی ارتباط تکنیک با محتوا در تصویرگری کتاب کودک

Investigating the relationship between technique and content in children"s books illustration
نویسندگان :

روجا علیزاده ( دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ) , فروغ بهوندی ( دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی )

دانلود فایل   

چکیده

تصویر در واقع نوعی گفتار و زبان است، از زمان‌های بسیار دور تاکنون انسان همواره برای خلق تصاویر هستی وافر ورزیده است و با استفاده از زبان تصویر کوشیده بین خود و اقوام گوناگون هر چه بهتر ارتباط برقرار کند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند ارتباط بین کلمات و تصاویر را برقرار سازد و کودک به عنوان مخاطب می‌تواند از دیدن آنها لذت ببرد نوع تکنیک تصویرسازی است که تصویرگر از آن در جهت تصویرسازی استفاده می‌کند. تکنیک‌های تصویری در بخش کودکان بسیار وسیع‌تر از بخش‌های دیگر و دلیل آن این است که روحیات کودکان بسیار متفاوت است از این رو هنرمندان به طریقی سعی می‌کنند که راهی برای جذاب کردن آثار هنری‌شان پیدا کنند. تکنیک‌های تصویرسازی کتاب‌های کودک اعم از آبرنگ، اکریلیک، کلاژ، مدادرنگی، چاپ دستی، دیجیتال و غیره، باتوجه به روحیات متفاوت کودکان گسترده‌تر از بخش‌های دیگر است. تکنیک مهارت تصویرگر در اجراهای مختلف می‌‌باشد که از طریق آن تصویرگر اقدام به خلق اثر نموده که این امر در ارتباط با موضوع و محتوای آن مشخص می‌گردد. به عبارتی، موضوعات مختلف، تکنیک‌های مختلف اجرایی را نیز می‌طلبند. تصویرگر نمی‌تواند به نیازهای روحی و روانی مخاطبان مختلف بی‌اعتنا باشد. بدین ترتیب، بهتر است با خصوصیات روانی، مقطع سنی، و برخی نیازهای او به تا حدودی آشنا شود تا بتواند با تصویر با مخاطب خود بهتر ارتباط برقرار کند و آنان به کمک تصویر محتوای کتاب را بهتر درک کنند. محتوای داستان، سن مخاطب، تکنیک‌های اجرایی از مواردی است که تصویرگر باید به آن توجه داشته باشد. تصویرساز با استفاده از ابزارهای مختلف هنری سعی در ایجاد و ابداع تصاویر گویایی دارد که بتواند در درک بهتر مفاهیم بیان شده به کودکان کمک کند و می‌بایست ضمن خلق تصویر و رعایت اصول آن، و با در نظر گرفتن به درک نیازهای مخاطب و همچنین انتقال پیام‌های محتوای کتاب، تکنیک را انتخاب و تصویر را خلق کند. این پژوهش به ارتباط میان تکنیک و محتوا در آثار تصویرگری خواهد پرداخت و مطالعه به روش توصیفی تحلیلی خواهد بود.

کليدواژه ها

تصویرسازی، کتاب کودک، تکنیک، محتوا

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
روجا علیزاده , 1402 , بررسی ارتباط تکنیک با محتوا در تصویرگری کتاب کودک , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • فرهنگ‌های جهانی، برساخت‌های رسانه ای؛ بازنمایی رسانه ای کشورهای جهان در منظومه روابط قدرت (مطالعه موردی: فیلم بابل)
  • تحلیل و بررسی نمایشنامه خانه اثر نغمه ثمینی با رویکرد تحلیل روایت رولان بارت
  • انگاره ای برتئاتر مستند به مثابه هنری ارتباط گر
  • بدن به مثابه رسانه نمایش
  • بررسی تئاتر بودگی کنش‌های سیاسی بر اساس نظریه‌ی دراماتیستی کنت برک و تحلیل اعتراضات مینیاپولیس 2020
  • بازکاوی و تحلیل جلوه های فمنیستی در نمایشنامه ی شب هزارو یکم
  • بررسی نقاشی قهوه خانه ای بر اساس نظام های نشانه شناسی
  • بررسی جنبه های انسان شناسی نمادین در فیلم لیلا(بر اساس نظریه های کلیفوردگیرتز)
  • بررسی سایکودرام به عنوان یک ابزار مشاهده ای و روانشناختی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]