بررسی تاثیر رنگ بر ارتقاء اهداف آموزشی در نمایش کودک
Investigating the effect of color on promoting educational goals in children"s theater
نویسندگان :
مسعود رحیمی صادق ( دانشگاه سیستان و بلوچستان )
چکیده
نمایش یکی از موثرترین و مهم ترین روش های پرورش خلاقیت و یادگیری کودکان به وسیله ی ابزار های دیداری، شنیداری و روایی است. کودکان به عنوان مخاطب اصلی این شیوه ی نمایشی، در راستای درک داستان و مفاهیم مرتبط با آن، فارغ از آنچه به شکل کلام از زبان بازیگران شنیده می شود، بیشتر بر عناصر دیداری از جمله رنگ تکیه میکنند، چراکه رنگ به عنوان یک عامل دیداری واکنش او را نسبت به اثر نمایشی تعیین می کند. از اینرو این پرسش مطرح می شود که: عنصر رنگ در فضای دیداری نمایش کودک چگونه به ارتقاء یادگیری و خلاقیت کودک یاری می رساند؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رنگ بر ارتقاء یادگیری و خلاقیت کودک در فضای نمایش کودک به ارائه ی روش های علمی در جهت استفاده ی صحیح از رنگ در طراحی صحنه ی نمایش کودک پرداخته است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی می باشد و تحلیل فرضیه ی پژوهش به روش کیفی صورتگرفته است. در راستای پاسخ به پرسش فوق نخست به مطالعه ی تاثیر رنگ بر افزایش هوش، خلاقیت، فعالیت و روان کودک پرداخته، سپس تاثیر رنگ در آموزش به کودک و کاربردهای عملی رنگ در راستای اهداف آموزشی نمایش کودک بررسی می شود. در بحث نتیجه گیری بیان شده: صحنه ی نمایش کودک برای رشد و بروز خلاقیت نیاز به فضایی رنگی، همراه با ایجاد محیطی گرم و صمیمی دارد. بنابراین با استفاده از رنگ ها و اِلمان های رنگی در صحنه ی نمایش کودک می توان عوامل محیطی موثری در راستای ارتقاء یادگیری و خلاقیت کودک خلق کنیم.کليدواژه ها
رنگ، آموزش، طراحی صحنه، نمایش کودککد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مسعود رحیمی صادق , 1402 , بررسی تاثیر رنگ بر ارتقاء اهداف آموزشی در نمایش کودک , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.