پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله زیبایی‌شناسیِ تجربه‌گرای دیوید هیوم و مفهوم لذت در تراژدی
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

زیبایی‌شناسیِ تجربه‌گرای دیوید هیوم و مفهوم لذت در تراژدی

...
نویسندگان :

هدی رفاهی ( دانشگاه دامغان ) , مقداد جاوید صباغیان ( دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

هیوم با رویکردی شکاکانه علیه مابعدالطبیعه و ایده‌های فطری‌اش، و همچنین عقلِ استدلال‌گرِ عصر روشنگری طغیان می‌کند، و دانش بشری و همچنین منشأ ادراکات انسان را صرفاً ناشی از تجربه‌های ابژکتیو می‌داند. بر اساس اندیشه‌ی وی درباره‌ی فهم و طبیعت انسان، می‌توان گونه‌ای زیبایی‌شناسیِ تجربه‌باور را استنباط کرد. هیوم زیبایی را کیفیتی نه متعلق به امور عینی، بلکه آن را احساسی در ذهن می‌داند و نتیجه آن لذتی‌ست بی‌واسطه که توسط ذوق درک می‌شود. هیوم در جستجوی معیاری‌ست که بتواند برای سنجش اثر هنری و بیان حکم زیباشناسانه به کار گیرد، و از این رهگذر همچنان که به مرجعیت ذهن مخاطب و درستی همه‌ی آراء اعتبار می‌دهد، برای فهم و ادراک آدمی منشأیی مشترک نیز قائل است و آن طبیعت آدمی است. در رهیافت سوبژکتیو هیوم رویارویی با تراژدی و نحوۀ اثرگذاری آن برمخاطب و تأثیر لذت‌مندانه آن در ذهن آدمی نیز بررسی می‌شود.

کليدواژه ها

دیوید هیوم، زیبایی‌شناسی، تجربه‌گرایی، هنر، لذت، تراژدی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مقداد جاوید صباغیان , 1402 , زیبایی‌شناسیِ تجربه‌گرای دیوید هیوم و مفهوم لذت در تراژدی , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • زشتی کمدی در آثار آریستوفان
  • ترجمه در خدمت نقد دیکتاتوری: بررسی موردی ترجمه نمایشنامه «دنده‌های چرخ»پس از کودتای 28 مرداد
  • آثار و پیامد های تبلیغات تجاری تلویزیونی از رویکرد مکتب فرانکفورت
  • بررسی پردۀ بستار در نمایشنامۀ هملت از منظر روایت شناسی ژنت
  • مخاطب‌‌محوری در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال: بررسی نقش مخاطب در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال با تکیه بر فیلم «آینه‌‌ی سیاه: بَندِراِسنَچ»
  • انگاره ای برتئاتر مستند به مثابه هنری ارتباط گر
  • امکان سنجی تولید خودکار مجموعه انیمیشن تلویزیونی داستان‌های شاهنامه با استفاده از هوش مصنوعی
  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در متون تاریخی دوره صفویه
  • تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس
  • فرهنگ‌های جهانی، برساخت‌های رسانه ای؛ بازنمایی رسانه ای کشورهای جهان در منظومه روابط قدرت (مطالعه موردی: فیلم بابل)
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]