پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بینامتنیت در آثار فن آرت برگرفته از سریال شرلوک هولمز
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بینامتنیت در آثار فن آرت برگرفته از سریال شرلوک هولمز

«Intertextuality in «Sherlock Holmes Fan Art
نویسندگان :

زهرا عسلی ( دانشگاه سوره )

دانلود فایل   

چکیده

فناوری های دیجیتالی همواره تاثیر چشمگیری در هنر و فرهنگ معاصر داشته‌اند. هنرمندان معاصر از اینترنت به منزله رسانه هنری جدید بهره برده و آن را به عنوان بستری برای انتشار اثر و ارتباط با مخاطب به کار می‌گیرند. با از میان رفتن مرزهای فردگرایی و اصالت اثر هنری در دوران معاصر و امکان به کارگیری رسانه‌های نوین در خلق آثار هنری بر تعداد هنرمندان دیجیتال افزوده شده است. یکی از اشکال جدید در هنر دیجیتال، که اخیرا پا به عرصه گذاشته، فن آرت یا هنر هواداران است که طیف وسیعی از موضوعات و مخاطبان را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. اصطلاح فن آرت به آثاری گفته می شود که توسط هواداران یک اثر، هنرمند یا شخصیت داستانی خلق شده و با الهام از اثر اوریجینال، برگرفته از شخصیت‌های اصلی بر اساس خلاقیت هواداران با ایده‌های جدید شکل می‌گیرد. یکی از شناخته شده‌ترین شخصیت‌های داستانی «شرلوک هولمز» اثر سر آرتور کنون دویل است که اولین گروه هواداران را به خود اختصاص داده و از چنان محبوبیتی برخوردار است که بارها و بارها به زبان‌های مختلف ترجمه شده و اقتباس‌های فراوانی از آن در اشکال گوناگون صورت گرفته است. به خصوص اقتباس‌های مدرن از این اثر در قالب سریال باعث شده هواداران زیادی به خلق آثار فن آرت بر اساس این شخصیت داستانی بپردازند. در این مقاله با هدف شناخت مولفه‌های بینامتنی در آثار فن آرت برگرفته از سریال شرلوک هولمز، به شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی نشانه‌ها و روابط میان شخصیت‌های اصلی و شخصیت‌های خلق شده توسط هواداران پرداخته شده است. در آثار فن آرت شخصیت‌های شرلوک هولمز، دکتر واتسون و دیگران با توجه به رویکردهای مختلف فرهنگی تغییر یافته‌اند و در هر یک جنبه‌ای از خصوصیات رفتاری شخصیت‌های اصلی داستان بازتاب یافته است. با توجه به اقتباس‌های متعدد از این اثر روابط پیچیده‌ای میان نظام ادبی، فرهنگی و هنری شکل گرفته که هر یک متاثر از دیگری است، در حالی که همگی ریشه در نظام ادبی دارند و اینترنت به عنوان بستر انتشار این آثار نقش بسزایی در ایجاد روحیات مشترک میان هواداران و خلق روابط بینامتنی ایفا کرده است. هم‌چنین تنوع تکنیک‌های نقاشی دیجیتال، هوش مصنوعی و ابزارهایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تاثیر چشمگیری در رشد و پرورش خلاقیت هواداران داشته و بیش از آن که مهارت‌های تکنیکی‌شان را بطلبد، آنان را به داشتن ایده‌های ناب و خلاقانه‌تر سوق داده است.

کليدواژه ها

بینامتنیت، هنر دیجیتال، فن آرت، شرلوک هولمز

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
زهرا عسلی , 1402 , بینامتنیت در آثار فن آرت برگرفته از سریال شرلوک هولمز , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • بررسی تطبیقی مراسم زار و نمایش نامه هملت با تأکید بر جایگاه قدرت های ماور الطبیعه
  • تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی
  • مخاطب‌‌محوری در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال: بررسی نقش مخاطب در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال با تکیه بر فیلم «آینه‌‌ی سیاه: بَندِراِسنَچ»
  • تاثیر شرایط اجتماعی در تولید محتوای آثار سینمایی با نگاهی به فیلم فروشنده و تنگسیر
  • بررسی و تحلیل نمایشنامه کافه مک ادم اثر محمود استاد محمد با رویکرد نقد پسااستعماری
  • ترجمه خواننده-محور و ترجمه اجرا-محور: چالش‌های ترجمه نمایشنامه و استراتژی‌هایی برای دستیابی به قابلیت بیان شفاهی
  • تحلیل تلویزیون من و تو، در فرایندهای «تولید»، «محتوا» و «مصرف» از رویکرد نظریه‌های انتقادی
  • جایگاه اصطلاح نمایش در توصیفات مورخین عصر قاجاریه
  • بررسی سایکودرام به عنوان یک ابزار مشاهده ای و روانشناختی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]