بررسی مراحل ساختاری بنیادی در پیرنگ فیلمنامه بر اساس الگوی گام به گام آناتومی داستان جان تروبی. مطالعه موردی: فیلمنامه فیلم کازابلانکا
Investigating the basic structural steps in the plot of the screenplay based on the step-by-step model of the anatomy of the story of John Truby. Case study: Casablanca movie script
نویسندگان :
محمدرضا شهبازی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر ) , عبدالرحمن صبحانی خواه ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر )
چکیده
یکی از نویسندگان الگوساز معاصر ساختار فیلمنامه، جان تروبی است که در کتاب آناتومی داستان سبک تازه ای را از این ساختار ارائه می دهد. کاربرد 22 گام تا استاد شدن در داستانگویی نشان دهنده نظم ساختاری الگوی جان تروبی در درام دارد. با اینکه نمونه ها و مثال های کتاب بیشتر درباره فیلمنامه نویسی است ولی الگوی جان تروبی تفاوتی بین رمان، داستان کوتاه و نمایشنامه قائل نمی شود و این الگو را برای همۀ انواع آثار ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی مناسب می داند. در الگوی جان تروبی ساختار فیلمنامه یا داستان از بیست و دو گام مجزاء ساخته شده است. اصل طراحی و پیرنگ در فیلمنامه کنشی است که شخصیت انجام می دهد و شخصیت را نیز کنش ها تعریف می کند. بنابراین مسئله اصلی داستان یا سیر خط پیرنگ ترکیبی است از کنش های شخصیت اصلی که با حرکت درونی شخصیت شروع شده و با میل و گرایش بیرونی تا رسیدن به هدف ادامه می یابد. واکنش های ضد قهرمان و متحدانش یا دوستان در لباس دشمن، با استفاده از عامل تنش بر کوشش های دراماتیک شخصیت اصلی تاثیر به سزائی گذاشته و کنش های او را تا رسیدن به نقطه اوج تقویت می کند. مسئله اصلی داستان از ابتداء تا انتها از حادثه محرک شروع شده و تا تشکیل منسجم داستان و پیرنگ اصلی ادامه خواهد داشت و با تعادل تازه تر به انتها می رسد. او با اتخاذ این روش از نگرش سنتی ساختار سه پرده ای فاصله می گیرد. این مراحل مبتنی بر کنش شخصیت اصلی و پیرنگ هستند و باید با هم در ارتباط باشند تا تاثیر مناسب اتفاق بیفتد. با تحلیل مراحل ساختاری گام ها در فیلمنامه فیلم کازابلانکا، یکی از ماندگارترین فیلم های کلاسیک جهان و با استفاده از رویکرد جدید گام به گام آناتومی داستان جان تروبی نقشه دقیقی از این الگو ارائه می شود سپس با نشان دادن پیوستگی این مراحل از آغاز تا میانه و سپس یک پایانبندی مناسب و منطقی داستان، تواماً با خلق یک پیرنگِ ارگانیک می توان به پیشبرد داستان در فیلمنامه و یا هر نوع اثر ادبی و بدون توجه به ساختارِ نوشتنِ مکانیکی و ماشینیِ پرده ها کمک شایانی نمود.کليدواژه ها
جان تروبی، آناتومی داستان، کازابلانکا، پیرنگ، الگوی ساختاریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمدرضا شهبازی , 1402 , بررسی مراحل ساختاری بنیادی در پیرنگ فیلمنامه بر اساس الگوی گام به گام آناتومی داستان جان تروبی. مطالعه موردی: فیلمنامه فیلم کازابلانکا , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.