پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران

Investigating factors affecting the success of television animation production in Iran
نویسندگان :

عبدالرضا صالحی ( دانشگاه صداوسیما )

دانلود فایل   

چکیده

در مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران با مطالعه تطبیقی دو انیمیشن آمریکایی و ایرانی پرداخته شده است. بدین منظور شرایط تهیه وتولید انیمیشین تلویزیونی موفق آمریکایی «خانواده‌ی سیمپسون» و فعالیت‌های وابسته به آن در مراحل پیش‌ از تولید، تولید و پس از تولید به عنوان یک الگو مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین انیمیشن تلویزیونی ایرانی «شکرستان» با «خانواده‌ی سیمپسون» مقایسه‌ شده تا از این طریق قابلیت‌ها وتوانایی‌های تولید درایران بیش‌ترشناخته شود و امکان تهیه وتولید برنامه‌های تلویزیونی دراین قالب بالاتر رود. مسئله‌ی این مقاله یافتن عوامل مؤثر بر موفقیت تولید انیمیشن تلویزیونی در حوزه‌های متن، کارگردانی و اجراست. روش تحقیق این مقاله کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی ‌است. در این پژوهش انیمیشن تلویزیونی «خانواده‌ی سیمپسون» از منظر تهیه و تولید بررسی شده و شکرستان به مثابه انیمیشنی که در روش‌های تولید از آن الگو گرفته است، مورد مطالعه قرار می‎گیرد. توليد بر اساس پژوهش، پیش‌تولید صحیح و کار تیمي ، هم‌پایی بازاریابی و ساخت برند برای مجموعه، دلایل موفقیت این مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است كه از دل تجزيه و تحليل مصاحبه ها به دست مي آيد. مسیر راه‌یابی به بازارهای خارجی یافتن شرکا و کارگزارانی که هر دو سوی بازار یعنی مشتری و تولیدکننده را به خوبی بشناسند یکی دیگر از مسیرهایی است که انیمیشن را از حالت هنری صرف به حالت صنعتی بدل می‌کند. آسیب‌شناسی تهیه و تولید انیمیشن و مشکلات ناشی از اتکای بیش از حد تولیدکنندگان خصوصی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و قوانین بعضاً دست و پاگیر در امور وابسته به صنایع در مصاحبه با مديران مورد بررسي قرار گرفته است. نتایج حاصله در این پژوهش به اهمیت کارگروهی و برنامه‎ریزی در تمامی مراحل پیش‌تولید و تولید و هم‌چنین ارائه و اهمیت دادن به بازار جانبی محصولات و نیز به ارائه‌ی تولیدات انیمیشن به غیر از تلویزیون رسمی اشاره دارد. از مشکلات اساسی کمبود منابع مالی و انحصاری بودن رسانه‌ی تلویزیون در ایران است.

کليدواژه ها

انیمیشن تلویزیونی، بازار انیمیشن، خانواده‌ی سیمپسون، شکرستان، آسیب شناسی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
عبدالرضا صالحی , 1402 , بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • زیبایی‌شناسیِ تجربه‌گرای دیوید هیوم و مفهوم لذت در تراژدی
  • بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن
  • مطالعه ی فلسفه و روح موسیقایی بدن و حرکت در تئاتر و بررسی کارکرد آن در تئاتر ایران
  • تحلیل تلویزیون من و تو، در فرایندهای «تولید»، «محتوا» و «مصرف» از رویکرد نظریه‌های انتقادی
  • تحلیل شخصیت و شخصیت‎پردازی سیروس صالح‎پور در نمایشنامه‎ی «پری و اصلان»
  • بررسی سایکودرام به عنوان یک ابزار مشاهده ای و روانشناختی
  • بررسی تاریخچه ی نمایش عروسکی با رویکرد عروسک های آیینی-نمایشی اقوام بختیاری
  • مؤلفه‌های قهرمان‌سازی بصری در رسانه‌های نوین (موردمطالعه: دیزنی پلاس)
  • بررسی جنبه های انسان شناسی نمادین در فیلم لیلا(بر اساس نظریه های کلیفوردگیرتز)
  • بررسی تاثیر طراحی فونت بر بهبود و تقویت مهارت خواندن بر کودکان دارای اختلال خواندن
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]