مخاطبمحوری در هنر رسانهای دیجیتال: بررسی نقش مخاطب در هنر رسانهای دیجیتال با تکیه بر فیلم «آینهی سیاه: بَندِراِسنَچ»
Audience-oriented in digital media art: Examining the role of the audience in digital media art based on the film "Black Mirror: Bandersnatcht"
نویسندگان :
محمدرضا رسولی ( کارشناسی ارشد سینما، گروه آموزشی هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ) , پریسا کیومرثی ( کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، گروه آموزشی هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. )
چکیده
مخاطب در هنر رسانهای دیجیتال، نقش مهمی را ایفا میکند؛ بهگونهای که هنرمند برای خلق اثر هنریش، با توجه به درک و دریافت مخاطب، اثر هنری را خلق میکند. هنر تعاملی به عنوان یکی از شاخههای هنر رسانهای دیجیتال، برمبنای تعامل مخاطب با اثر هنری بنیان یافته است. تلویزیونهای تعاملی به عنوان یکی از زیرشاخههای هنر تعاملی، حاصل همین تعامل با مخاطب در روزگار گسترش فناوریهای اینترنتی است. در این پژوهش، به یکی از این تلویزیونهای تعاملی یعنی نتفلیکس نگاهی ویژه خواهد شد. نتفلیکس در سالهای اخیر با کمک متخصصان امر دیجیتال و هنرمندان سینما و تلویزیون، جایگاه مهمی را در بازار فیلم و تلویزیون به خود اختصاص داده است. خریداری و تولید سریال «آینهی سیاه» یکی از همین فعالیتها است. نتفلیکس در انتهای سال 2018 میلادی با تهیهی قسمتی مستقل از این سریال با نام بندراسنچ، اولین فیلم تعاملی در این تلویزیون را پخش کرد. در این پژوهش، با نگاهی به این اپیزود، نقش مخاطب در هنر تعاملی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب، بندراسنچ از دو منظر مراحل هنر تعاملی و عوامل اثرگذار در جذب مخاطب در این نوع از هنر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و نقش مخاطب در این اپیزود، تحلیل خواهد شد. بنابراین در این پژوهش، ابتدا نگاهی به تاریخچهی هنر دیجیتال خواهد شد و سپس هنر رسانهای دیجیتال تببین میگردد. در ادامه، جایگاه هنر تعاملی در هنر رسانهای دیجیتال تحلیل میگردد. در این تحلیل، مراحل هنر تعاملی و عوامل اثرگذار در جذب مخاطب در این گونه از هنر تبیین خواهد شد. نقش و جایگاه تلویزیونهای تعاملی و بهخصوص نتفلیکس، مسیر بعدی این پژوهش خواهد بود که با نگاهی اجمالی به سریال «آینهی سیاه» و اپیزود بندراسنچ ادامه خواهد یافت. در نهایت با تحلیل نقش مخاطب از دو منظر گفته شده در بندراسنچ، این پژوهش ارزیابی و تحلیل خود را از این اپیزود تعاملی عنوان خواهد کرد. راهکار نهایی پژوهش با توجه به الگویی که شبکهی نتفلیکس با آن اپیزود بندراسنچ را ساخته است، نقشهی راهی برای سینمای ایران متصور خواهد بود.کليدواژه ها
هنر رسانهای دیجیتال، هنر تعاملی، نتفلیکس، «آینهی سیاه»، بندراسنچ.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:پریسا کیومرثی , 1402 , مخاطبمحوری در هنر رسانهای دیجیتال: بررسی نقش مخاطب در هنر رسانهای دیجیتال با تکیه بر فیلم «آینهی سیاه: بَندِراِسنَچ» , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.