پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو

Analysis of the play "Advice" by Bertolt Brecht from the perspective of Alain Badiou"s moral philosophy
نویسندگان :

بهناز باقری ( دانشگاه سوره )

دانلود فایل   

چکیده

رابطه ی میان کنش سیاسی و اخلاق مسئله ای ست که در تاریخ فلسفه بسیار بدان پرداخته شده و هنرمندان نیز در آثار خود به کرّات از نظرگاه های متفاوت به تامل در مورد آن پرداخته اند. این مسئله در فلسفه ی الن بدیو فیلسوف معاصر فرانسوی و آثار نمایشی برتولت برشت از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو بر آنیم تا با بررسی فلسفه ی بدیو و به ویژه فلسفه‌ی اخلاق وی به خوانش نمایشنامه‌ی «تدبیر» از برتولت برشت بپردازیم. این مبحث در ابتدا با شرحی بر رئوس فلسفه ی بدیو آغاز شده و به توضیح مفاهیمی چون رخداد، سوژه، حقیقت و اخلاق میپردازد. سپس در ادامه با خوانش نمایشنامه تدبیر به تحلیل موقعیتهای اخلاقی توصیف شده در این اثر از نظرگاه فلسفه بدیو پرداخته میشود. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله مبتنی بر راهبرد توصیفی-تحلیلی است.

کليدواژه ها

اخلاق، حقیقت، رخداد، برتولت برشت، آلن بدیو

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
بهناز باقری , 1402 , بررسی نمایشنامه‌ی «تدبیر» اثر برتولت برشت از منظر فلسفه‌ی اخلاقِ الن بدیو , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • تبیین مؤلفه های طراحی پارامتریک جهت کاربرد در هنر دیجیتال
  • تحلیل مولفه های آثار ادوارد هاپر در فیلم های ویم وندرس
  • مخاطب‌‌محوری در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال: بررسی نقش مخاطب در هنر رسانه‌‌ای دیجیتال با تکیه بر فیلم «آینه‌‌ی سیاه: بَندِراِسنَچ»
  • تطبیقی اقتباس روایت فیلم های بلید رانر و بلیدرانر2049 با داستان «آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟»
  • بوطیقای اقتباس در سینما از بینامتنیت تا بیش‌متنیت؛ مطالعه تطبیقی انواع شیوه‌های اقتباس در سینما بهمراه صورت‌بندی جدید
  • ترجمهٔ نمایشنامه به مثابه حفظ و تحکیم و افزودن بر قابلیت‌های زبان بومی
  • بررسی تاثیر طراحی فونت بر بهبود و تقویت مهارت خواندن بر کودکان دارای اختلال خواندن
  • تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی
  • بررسی نقش و جایگاه زنان در نمایشنامه و فیلم مردی برای تمام فصول با نگاهی به نظریه فمینیسم
  • نمایش فضایل: نخستین نمایش اخلاقی موسیقایی جهان
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]