پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تئاتر اپیک آغازگر تئاتر پست دراماتیک
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

تئاتر اپیک آغازگر تئاتر پست دراماتیک

Epic theater is the initiator of post-dramatic theater
نویسندگان :

غلامرضا عباسی ( دانشگاه فرهنگیان فارس )

دانلود فایل   

چکیده

برتولت برشت به جرأت یکی از پرنفوذ ترین چهره های تئاتری در سده ی بیستم است. چنان که شاید بتوان تاریخ تئاتر سده‌ی بیستم را به دو دوره‌ی پیش از برشت و بعد از برشت تقسیم کرد. در مورد واژه‌ی اپیک می‌توان گفت " اصطلاح اپیک در انگلیسی و در آلمانی – واژه‌‌ی قدیمی است . در اصطلاح ارسطویی، کلمه اپیک به نوعی حکایت اطلاق می‌شود که به وحدت های ارسطویی زمان ومکان محدود نیست، نظیر اودیسه هومر و یا انئاد ویرژیل . در فارسی اپیک را حماسی تعریف می‌کنیم که بلافاصله داستانهای پهلوانی نظیر شاهنامه فردوسی و جز آن را به یاد می‌آورد. اما در زبان آلمانی، معنای اصیل و ابتدایی اپیک، قالب روایتی خاصی است که بی شباهت به تکنیک بیانی سینمای چارلی چاپلین نیست. در ادبیات، این واژه برای رمان‌های صرفاً پیکارسک نظیر شوویک بکار می‌رود و نیز برای هرگونه بهم‌ریختگی در ترتیب قراردادی طرح و توطئه بکار می رود. این پژوهش در نظر دارد ضمن معرفی این گونه ی تئاتر،به بررسی ابعاد و ویژگی های آن پرداخته تا زمینه های آغاز تئاتر پست دراماتیک را از دل این تئاتر مورد کنکاش قرار دهد.

کليدواژه ها

تئاتر اپیک ، برتولت برشت، تئاتر پست دراماتیک ،بیگانه سازی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
غلامرضا عباسی , 1402 , تئاتر اپیک آغازگر تئاتر پست دراماتیک , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل تلویزیون من و تو، در فرایندهای «تولید»، «محتوا» و «مصرف» از رویکرد نظریه‌های انتقادی
  • تئاتر پداگوژیک، فرهنگ و آگاهی اجتماعی
  • بررسی کهن‌الگویی نمایشنامه مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن از دیدگاه کارل گوستاو یونگ
  • بازنمایی پرسه‌زنی به‌مثابه سبک زندگی روشنفکر دهه80 شمسی در سینما با نگاهی به فیلم شب‌های روشن اثر فرزاد موتمن
  • جایگاه ترجمه نمایشنامه در نظام ادبی ایران
  • آثار و پیامد های تبلیغات تجاری تلویزیونی از رویکرد مکتب فرانکفورت
  • ژست و نشانه در سنت نمایش شرق : مطالعه موردی کابوکی ژاپن
  • بررسی مفهوم بیگانگی در نمایشنامه دشمن مردم هنریک ایبسن
  • عملکرد موسیقی در سینما به‌مثابه عنصری برای پیش‌آگاهی مخاطب
  • بررسی بازنمایی خانواده در انیمیشن های سریالی تولید تلوزیون ایران از دهۀ ۶۰ تا۸۰ ش مطالعۀ موردی انیمیشن‌های زهره و زهرا (دهۀ۶۰)،‌ کاش و کاشکی (دهۀ ۷۰) و خانۀ ما (دهۀ۸۰)
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]