بررسی ساختاری و محتوایی برنامه های کودک رادیو، مطالعه موردی: مرکز البرز
Structural and content analysis of radio children"s programs, case study: Alborz Radio
نویسندگان :
محمد امامی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
برنامهسازی برای کودکان با شرایط بومی و فرهنگی خاص، نیازمند تحقیقات گستردهای است که برای نیل به هدف مطلوب، باید مدّ نظر قرار گیرند. اینگونه برنامه ها، باید مؤلفههای خاصی از لحاظ ایجاد ارتباط با کودکان داشته باشند تا علاوه بر ایجاد سرگرمی و شادی و نشاط، در شکلدهی شخصیت مخاطبان خود، هم سهمی به عهده داشته باشد. «مسئولیت پذیری در خانواده»، «ارتباط بهتر با گروه همسالان»، «درک بهتر جامعه و اجتماعی شدن» و ... از موضوعات مهم و ضروری برای تربیت کودکان است که با پرداخت مناسب به آنها، می توان در جهت رشد و بالندگی کودکان قدم مؤثری برداشت. بررسی این ویژگی ها در برنامه های پخششده، یکی از اهداف مهم این نوشتار است. بر همین اساس هشت قسمت از برنامه «کودکانه» رادیو البرز به مدت 160 دقیقه با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی از منظر مهارتهای «منطقی - شناختی»، «اجتماعی - هیجانی» و «سلامت محور» بهعنوان سه بُعد مهم رشد كودک، شامل طیف وسیعی از خرده مهارت ها صورت گرفته است. ارزیابی ها حاکی از آن است که برنامه در بخش ساختاری با مجری توانمند و استفاده از قطعات موسیقی مناسب، فضای شنیداری مطلوبی را ارائه کرده است. البته ظرفیت استفاده از بخش نمایش در آن وجود دارد. در بخش محتوایی نیز برنامه، با طرح موضوعات مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت و همچنین مهارت های اجتماعی و شناختی، در آموزش و یادگیری کودکان تلاش مطلوبی داشته است.کليدواژه ها
کودکانه، مهارتهای شناختی و عاطفی، سلامت، رادیو البرزکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد امامی , 1402 , بررسی ساختاری و محتوایی برنامه های کودک رادیو، مطالعه موردی: مرکز البرز , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.