پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی پردۀ بستار در نمایشنامۀ هملت از منظر روایت شناسی ژنت
عنوان رویداد : چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402

بررسی پردۀ بستار در نمایشنامۀ هملت از منظر روایت شناسی ژنت

Examining the bed curtain in Hamlet"s play from the perspective of Genet"s narratology
نویسندگان :

حسین بیات ( فرهنگی هنری برادران بیات ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

بـرای تحلیل نمایشنامه، باید آن را در جزئیات، تبیین و سپس به صورت مهندسی معکوس در کل، تفسیر نمود. روایت‌شناسی از منظر ژنت، امکان موشکافی (ترتیب،مدّت،بسـامد،وجه و لحن)، در متن را فراهم می‌سـازد. پـردۀ‌بستار که نتیجۀ نمایشنامه‌ها بشمار می‌رود،ارتباط ویژه‌ای با پردۀ اوّل دارد. دراین پژوهش، تلاش به عمل آمد، تـا با روش تحقیق کتابخانه‌ای- استفاده از نظریۀ ژنت و الگوی بررسی پردۀ فـرجام، نمایشنامۀ هملت را خوانش کنیم. تا کنـون موردی همچون، فُـرم این تحقیق ثبـت نشده، از این حیث، نتیجۀ اثر بخشی پـردۀ بستار، بـر کل نمایشنامه، برای تفسیـر و اجرا، اهمّیّت دارد. ستـون نمایشنامۀ هملت بر پایه‌های پردۀ بستار طوری بنا شده است که به نظر می‌رسد، ابتدا مصنّف آن را نگاشته و سپس نمایشنامه را از سر گرفته است. طبق خوانش، نمایشنامه با روش تفکر انتقادی بر اخلاقیّات و اصالت بشـر می‌تازد.

کليدواژه ها

پردۀ بستار، روایت شناسی، ژنت ، هملت

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
میترا علوی طلب , 1402 , بررسی پردۀ بستار در نمایشنامۀ هملت از منظر روایت شناسی ژنت , چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



چهارمین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 21 خرداد ماه 1402


دیگر مقالات این رویداد

  • بازتاب اصطلاح «نمایش» در کتاب ایران و قضیه ایران
  • تئاتر پداگوژیک، فرهنگ و آگاهی اجتماعی
  • بینامتنیت در آثار فن آرت برگرفته از سریال شرلوک هولمز
  • مطالعه ی فلسفه و روح موسیقایی بدن و حرکت در تئاتر و بررسی کارکرد آن در تئاتر ایران
  • تحلیل تطبیقی ساحت "اناالحق" حسین بن منصور حلاج و مراسم اعدام او، و پرفورمنس "ریتم صفر" ماریانا آبراموویچ ؛ از منظر پدیدار شناختی
  • نشانه شناسی ابژه در جهان پسامدرن از دیدگاه ژان بودریار در فیلم «او» ساخته ی اسپایک جونز
  • مؤلفه‌های قهرمان‌سازی بصری در رسانه‌های نوین (موردمطالعه: دیزنی پلاس)
  • کاوشی در مفاهیم حقوقی و بازنمایی آنها در ادبیات نمایشی: مطالعه موردی تاجر ونیزی اثر ویلیام شکسپیر
  • بررسی تاریخچه ی نمایش عروسکی با رویکرد عروسک های آیینی-نمایشی اقوام بختیاری
  • بازنمایی پرسه‌زنی به‌مثابه سبک زندگی روشنفکر دهه80 شمسی در سینما با نگاهی به فیلم شب‌های روشن اثر فرزاد موتمن
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]