شرق و غرب، اشتباه دو گانگی کاذب
East, West, the fallacy of the false dichotomy
نویسندگان :
حامد مکملی ( سوره ) , آیناز کاکاوند ( سوره )
چکیده
مدتهاست که در مطالعات تئاتر با عناوینی مانند تئاتر شرق و تئاتر غرب روبهرو هستیم. عنوانهایی که نخست اروپایی – آمریکاییها آن را تعریف کرده و پس از آن در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اما منظور از تئاتر شرق دقیقا چیست و اساسا در مطالعات تئاترِ جهان، شرق کجاست؟ همچنین غرب و تئاتر آن به کدام مکان و به چه چیز اشاره میکند؟! بیگمان تعاریف و توضیحات متفاوتی پیرامون آنچه گفته شد ارایه شده که بیشتر اروپا محور بودهاند. استیو تیلیس در مقالهی شرق، غرب و تئاتر جهان، این رویکرد دوسویه غرب – شرق در مطالعات تئاتر را مورد بررسی قرار داده و با اشاره به پژوهشهایی که در این حوزه صورت گرفته استدلالهای خود جهت مردود بودنِ این رویکرد را مطرح میکند. در این مقاله، پژوهش انجام شده توسط تیلیس که با رویکری تحلیلی و توصیفی به موضوع تقابل تئاتر غرب و شرق پرداخته را بررسی کرده و فرضیات وی جهت رد این تقابل را مورد اشاره قرار میدهیم.کليدواژه ها
تئاتر شرق، تئاتر غرب، تئاتر جهان، تئاتر ایران، استیو تیلیسکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حامد مکملی , 1401 , شرق و غرب، اشتباه دو گانگی کاذب , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.