پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی
عنوان رویداد : سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401

بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی

A Comparative Study Of Narrative Style In Four Theories Of Screenwriting
نویسندگان :

مرتضی شاپوری ( دانشگاه تربیت مدرس ) , امیر حسن ندایی ( دانشگاه تربیت مدرس ) , محمد علی صفورا ( دانشگاه تربیت مدرس )

دانلود فایل   

چکیده

این پژوهش به مطالعه چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی سید فیلد، کریستوفر ووگلر، رابرت مک‌کی و جان تروبی می‌پردازد. چارچوب نظری این پژوهش برای مطالعه شیوه روایت بر پایه الگوهای ارائه شده از سوی هر چهار نظریه‌پرداز مورد بحث این پژوهش می‌باشد. هدف اصلی این مقاله مقایسه شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی است. پرسش پژوهش این است که چه ویژگی‌های مشترک و چه تمایزاتی در شیوه روایت این چهار نظریه وجود دارد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش تحقیق ترکیبی از روش های تطبیقی، توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه ای، مشاهده ای و برداشت عینی صورت گرفته است است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد وجوه مشترک و تمایزاتی میان این چهار نظریه وجود دارد و بر مبنای استفاده از شیوه روایت سه پرده‌ای هر چهار نظریه قابل انطباق‌اند. از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت شیوه روایت در الگو ی سید فیلد بر اساس تمرکز بیشتر فیلمنامه به پیرنگ می توان یک الگوی پیرنگ محور دانست. مک‌کی تمایزی بین فیلمنامه پیرنگ محور و شخصیت محور قائل نمی‌شود و از شیوه روایت در الگوهای ووگلر و تروبی که تمرکز بیشتری بر شخصیت و تغییر آن دارند، می‌توان به عنوان الگویی شخصیت محور نام برد. این را هم باید در نظر گرفت که شیوه روایت در این چهار نظریه جدا از اینکه چه مقدار وابستگی به درام ارسطویی دارند، شکل دهنده شیوه روایت متداول در سینمای داستانی هستند.

کليدواژه ها

فیلمنامه‌نویسی، شیوه روایت، سید فیلد، کریستوفر ووگلر، رابرت مک کی، جان تروبی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مرتضی شاپوری , 1401 , بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • کاربرد اصطلاح نمایش در متون تاریخی دوره مشروطیت
  • بررسی انواع و اقسام نمایش های آیینی و سنتی در استان لرستان
  • بررسی پدیدار شناختی مفهوم بدن، زمان و فضا در پرفورمنس آرت با مطالعه موردی آثار مشترک آبراموویچ و فرانک اووه لایزیپن
  • تئاتر مدرن در خدمت تئاتر کمدی اصفهان
  • بازتاب نمایش های عصر صفوی در سفرنامه شاردن
  • دریافت اولیه نمایشنامه‌های شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول
  • بازتاب عناصر مکتب ناتورالیسم در فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی
  • جامعه‌شناسی پرفورمنس فولکلور با تاکید بر وجوه دیداری و شنیداری، مطالعه موردی؛ تشمال
  • بازتاب اصطلاح نمایش در توصیفات انتزاعی مورخین
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]