بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامهنویسی
A Comparative Study Of Narrative Style In Four Theories Of Screenwriting
نویسندگان :
مرتضی شاپوری ( دانشگاه تربیت مدرس ) , امیر حسن ندایی ( دانشگاه تربیت مدرس ) , محمد علی صفورا ( دانشگاه تربیت مدرس )
چکیده
این پژوهش به مطالعه چهار نظریه فیلمنامهنویسی سید فیلد، کریستوفر ووگلر، رابرت مککی و جان تروبی میپردازد. چارچوب نظری این پژوهش برای مطالعه شیوه روایت بر پایه الگوهای ارائه شده از سوی هر چهار نظریهپرداز مورد بحث این پژوهش میباشد. هدف اصلی این مقاله مقایسه شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامهنویسی است. پرسش پژوهش این است که چه ویژگیهای مشترک و چه تمایزاتی در شیوه روایت این چهار نظریه وجود دارد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش تحقیق ترکیبی از روش های تطبیقی، توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه گردآوری اطلاعات بهرهگیری از مطالعات کتابخانه ای، مشاهده ای و برداشت عینی صورت گرفته است است. یافتههای پژوهش نشان میدهد وجوه مشترک و تمایزاتی میان این چهار نظریه وجود دارد و بر مبنای استفاده از شیوه روایت سه پردهای هر چهار نظریه قابل انطباقاند. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت شیوه روایت در الگو ی سید فیلد بر اساس تمرکز بیشتر فیلمنامه به پیرنگ می توان یک الگوی پیرنگ محور دانست. مککی تمایزی بین فیلمنامه پیرنگ محور و شخصیت محور قائل نمیشود و از شیوه روایت در الگوهای ووگلر و تروبی که تمرکز بیشتری بر شخصیت و تغییر آن دارند، میتوان به عنوان الگویی شخصیت محور نام برد. این را هم باید در نظر گرفت که شیوه روایت در این چهار نظریه جدا از اینکه چه مقدار وابستگی به درام ارسطویی دارند، شکل دهنده شیوه روایت متداول در سینمای داستانی هستند.کليدواژه ها
فیلمنامهنویسی، شیوه روایت، سید فیلد، کریستوفر ووگلر، رابرت مک کی، جان تروبیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرتضی شاپوری , 1401 , بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامهنویسی , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.