پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله ظرفیت‌های جلوه‌های بصری برای اسطوره‌سازی در تلویزیون و سینما
عنوان رویداد : سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401

ظرفیت‌های جلوه‌های بصری برای اسطوره‌سازی در تلویزیون و سینما

Capacities of visual effects for mythology stories in television and cinema
نویسندگان :

حسین میرزاپور ( دانشکده هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما ) , رضا سربخش ( دانشگاه صدا و سیما )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه رسانه‌ها نقش عمده‌ای را در شیوه‌ی زندگی و اندیشه نسل بشر بر عهده‌دارند. تلویزیون و سینما از اثرگذارترین رسانه‌های دنیا محسوب می‌شوند و ابزار جلوه‌های بصری در این دو حوزه در القای یک پیام، اندیشه و ایدئولوژی و حتی ماندگاری یک فرهنگ تأثیر بسزایی دارد. صنعت‌های برتر سینما و تلویزیون دنیا با تکیه‌بر اسطوره‌هایشان و ابزار جلوه‌های بصری به خلق آثار ماندگار و تأثیرگذار رسیده‌اند. حال پرسش مطرح‌شده این است که چگونه می‌توان با جلوه‌های بصری اندیشه‌های عارفانه و اخلاقانه داستان‌های اسطوره‌ای کشورمان را به مردم دنیا معرفی کرد و موفق بود؟ این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی بامطالعه منابع مختلف و تحلیل آثار در تلاش برای تبیین ظرفیت‌های جلوه‌های بصری در روند اسطوره‌سازی است. جلوه‌های بصری به‌عنوان اصلی‌ترین کلید موفقیت فیلم‌ها در قرن جدید به هنرمندان اجازه می‌دهد عناصر خیال‌انگیز و جذابی برای مخاطبان هنر هفتم در قالب‌های مختلف خلق کنند. هالیوود تا سال‌ها رقیب بلامنازع این هنر قدرتمند در دنیا بود تا جایی که کشورهایی چون چین موفق شدند با پیشرفت در جلوه‌های بصری، به رقیبی جدی برای آمریکا تبدیل شوند. ژانگ ییمو به‌عنوان سردمدار این حوزه در کوتاه‌مدت توانست با تکیه‌بر جلوه‌های بصری، فیلم‌های موفقی در احیای سنت‌های باستانی کشور خود تولید کرده و قهرمانان چینی را به مخاطبان دنیا معرفی کند. کشور ایران نیز با تکیه‌بر آثار موفق داستانی اسطوره‌ای و ذوق و استعداد هنرمندان جلوه‌های بصری خود می‌تواند با تشکیل زیرساخت‌های آموزشی و تجربی در این حوزه در چرخه رقابت قرار بگیرد و در آینده به موفقیت در بین مخاطبان برسد.

کليدواژه ها

اسطوره، جلوه‌های بصری، سینما، تلویزیون، ژانگ ییمو

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حسین میرزاپور , 1401 , ظرفیت‌های جلوه‌های بصری برای اسطوره‌سازی در تلویزیون و سینما , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • وانمایی روابط عاطفی انسان در رسانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی(مطالعه‌ای بر سینمای علمی -تخیلی)
  • جامعه‌شناسی پرفورمنس فولکلور با تاکید بر وجوه دیداری و شنیداری، مطالعه موردی؛ تشمال
  • بررسی انواع و اقسام نمایش های آیینی و سنتی در استان لرستان
  • دریافت اولیه نمایشنامه‌های شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول
  • بازتاب عناصر مکتب ناتورالیسم در فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی
  • پژوهشی در باب گفتمان‌های حاکم بر تئاتر در ایران معاصر (با تمرکز بر دهه‌های چهل و پنجاه شمسی)
  • تبیین نقش خانواده در مناطق محروم و حاشیه نشین در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
  • تحلیل مؤلفه‌های تراژدی در داستان هبوط حضرت آدم(ع) در قرآن مجید براساس آراء ارسطو
  • تئاتر پداگوژیک و آگاهی اجتماعی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]