دریافت اولیه نمایشنامههای شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول
The early reception of Shakespeare plays and the issue of national identity in the first Pahlavi period
نویسندگان :
مرضیه ملک شاهی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
در طول تاریخ فرهنگی ایران زبان و به طور کلی تولیدات ادبی و فرهنگی همواره پایگاهی برای برساخت گونههای مختلف هویت ملی و یا به چالش کشیدن آن بوده است. از جمله حوزههای مهم فرهنگی که از زمان آغاز ترجمهها از غرب در دوره قاجار به پایگاهی برای برساخت نسخههایی از هویت ملی بدل شد، حوزه نوین نمایش و ترجمه نمایشنامه در ایران بوده است. مواجهه ایرانیان با فرهنگ غرب و محصولات فرهنگی آن از دوره قاجار منجر به پیدایش «دیگری» جدیدی در مقابل دیگری «عرب» و «اسلامی» و یا هویت ایرانی-اسلامی شد که نیاز به تعریف «خود اصیل ایرانی» را در میان قشری از ادبیان و دولتمردان آن دوران برانگیخت. در این میان فرهنگ غرب و برجستهترین محصولات ادبی و فرهنگی آن از جمله نمایشنامههای شکسپیر به صورت منبعی در دست متجددان و ادیبان این دوره درآمد که با استفاده از آن به بازتعریف نوعی هویت ملی پرداختند. از جمله دولتمردان و ادیبانی که در دوران پهلوی دوم وهمزمان با استیلای گفتمان ملیگرایی و باستانگرایی سعی در برساخت هویتی مبتی بر انگاره «ایران باستان» داشتند، میتوان علی اصغر حکمت را نام برد. بررسی پروفایل حرفهای حکمت و آثار تالیفی و ترجمهای وی در بستر بافت تاریخی نشان میدهد که ترجمهها و اقتباسهای حکمت از نمایشنامههای شکسپیر و به طور کلی نوشتههای تآلیفی وی در این زمینه بیش از آنکه در جهت معرفی شکسپیر و نمایشنامههای وی باشد در جهت خدمت به پروژهای کلانتر، یعنی پروژه هویتسازی بودهاست.کليدواژه ها
شکسپیر، هویت ملی، علی اصغر حکمت، گفتمان ملیگراییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرضیه ملک شاهی , 1401 , دریافت اولیه نمایشنامههای شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.