پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله دریافت اولیه نمایشنامه‌های شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول
عنوان رویداد : سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401

دریافت اولیه نمایشنامه‌های شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول

The early reception of Shakespeare plays and the issue of national identity in the first Pahlavi period
نویسندگان :

مرضیه ملک شاهی ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

در طول تاریخ فرهنگی ایران زبان و به طور کلی تولیدات ادبی و فرهنگی همواره پایگاهی برای برساخت گونه‌های مختلف هویت ملی و یا به چالش کشیدن آن بوده است. از جمله حوزه‌های مهم فرهنگی که از زمان آغاز ترجمه‌ها از غرب در دوره قاجار به پایگاهی برای برساخت نسخه‌هایی از هویت ملی بدل شد، حوزه نوین نمایش و ترجمه نمایش‌نامه در ایران بوده است. مواجهه ایرانیان با فرهنگ غرب و محصولات فرهنگی آن از دوره قاجار منجر به پیدایش «دیگری» جدیدی در مقابل دیگری «عرب» و «اسلامی» و یا هویت ایرانی-اسلامی شد که نیاز به تعریف «خود اصیل ایرانی» را در میان قشری از ادبیان و دولتمردان آن دوران برانگیخت. در این میان فرهنگ غرب و برجسته‌ترین محصولات ادبی و فرهنگی آن از جمله نمایشنامه‌های شکسپیر به صورت منبعی در دست متجددان و ادیبان این دوره درآمد که با استفاده از آن به بازتعریف نوعی هویت ملی پرداختند. از جمله دولتمردان و ادیبانی که در دوران پهلوی دوم وهمزمان با استیلای گفتمان ملی‌گرایی و باستان‌گرایی سعی در برساخت هویتی مبتی بر انگاره «ایران باستان» داشتند، می‌توان علی اصغر حکمت را نام برد. بررسی پروفایل حرفه‌ای حکمت و آثار تالیفی و ترجمه‌ای وی در بستر بافت تاریخی نشان می‌دهد که ترجمه‌ها و اقتباس‌های حکمت از نمایش‌نامه‌های شکسپیر و به طور کلی نوشته‌های تآلیفی وی در این زمینه بیش از آن‌که در جهت معرفی شکسپیر و نمایشنامه‌های وی باشد در جهت خدمت به پروژه‌ای کلان‌تر، یعنی پروژه هویت‌سازی بوده‌است.

کليدواژه ها

شکسپیر، هویت ملی، علی اصغر حکمت، گفتمان ملی‌گرایی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مرضیه ملک شاهی , 1401 , دریافت اولیه نمایشنامه‌های شکسپیر و مسئله هویت ملی در دوره پهلوی اول , سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 17 خرداد ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بازتاب نمایش های عصر صفوی در سفرنامه شاردن
  • بازتاب عناصر مکتب ناتورالیسم در فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی
  • ادبیات نمایشی
  • بررسی پدیدار شناختی مفهوم بدن، زمان و فضا در پرفورمنس آرت با مطالعه موردی آثار مشترک آبراموویچ و فرانک اووه لایزیپن
  • تحلیل مؤلفه‌های تراژدی در داستان هبوط حضرت آدم(ع) در قرآن مجید براساس آراء ارسطو
  • پژوهشی در باب گفتمان‌های حاکم بر تئاتر در ایران معاصر (با تمرکز بر دهه‌های چهل و پنجاه شمسی)
  • بررسی تطبیقی شیوه روایت در چهار نظریه فیلمنامه‌نویسی
  • بازتاب اصطلاح نمایش در توصیفات انتزاعی مورخین
  • هرسویتا: نخستین نمایشنامه نویس زن قرون وسطا
  • تئاتر پداگوژیک و آگاهی اجتماعی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]