پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصرایران با نگاهی به دو اثراز جلال تهرانی
عنوان رویداد : دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400

سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصرایران با نگاهی به دو اثراز جلال تهرانی

The origins of myth in contemporary Iranian fantasy drama literature According to the works: Jalal Tehrani
نویسندگان :

ندا تک سایه ( دانشگاه آزاد اسلامی ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه دامغان ) , عطاالله کوپال ( دانشگاه آزاداسلامی )

دانلود فایل   

چکیده

ادبیات نمایشی با تمام جلوه هایش همدوش با آثار ارزشمند ادب رسمی و مکتوب، بازتاب فرهنگ و اندیشه مردمان جهان است. یکی از انواع ادب شفاهی یعنی اسطوره ها گنجینه ای از اعتقادات، باورها، آداب و رسومِ گاه فراموش شده را در دل خود پنهان کرده اند. که بازجست این فراموش شدگان می تواند تأثیر شگرف بر ادبیات نمایشی فانتزیِ دوران معاصر بگذارد. نیاز عمیق انسان به خیال پردازی و بیان آرزوهایش چه در اعصار گذشته و چه در دوران معاصر انکارناپذیر است. انسان در گذشته برای رهایی از محدودیت ها و اضطراب دورانش به اسطوره ها، افسانه ها و قصه ها پناه می برد و انسان دربند عصر علم و خردِ معاصر برای رهایی از دغدغه های روحی و اجتماعی اش به دنیای زاده تخیلاتش پناه می برد، که متناسب با روحیه و آرزوهایش باشد. تحقیق حاضر به شناخت سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصر ایران می پردازد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. بدین منظور دو اثر از جلال تهرانی مورد تحلیل قیاسی قرار گرفت. با مطالعه گونه ادبیات فانتزی، اصول و عناصر سازنده آن و همچنین مطالعه اسطوره ها به تبیین وجوه مشترک بین این دو حوزه پرداخته و سپس انطباق پذیری و چگونگی بهره گیری از عناصر اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی بیان می شود. یافته های تحقیق بر اساس نظریات نظریه پردازان اسطوره و فانتزی همچون الیاده، نور تروپ فرای، تودوروف، تالکین و مسعودی نشان می دهد، که سرچشمه های اسطوره از مهمترین عناصر ادبیات نمایشی فانتزی بوده و نقش مهمی در ارائه مفاهیم نمایشی فانتزی دارد، که در دوران معاصر به این امر کمتر توجه شده است.

کليدواژه ها

اسطوره، فانتزی، ادبیات نمایشی، ادبیات فانتزی، دوران معاصر

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ندا تک سایه , 1400 , سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصرایران با نگاهی به دو اثراز جلال تهرانی , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • از مجسمه سازی تا چیدمان های دیجیتال
  • تئاتر روایی در لرستان
  • نقش نیروهای فراطبیعی در اقتباس‌های سینمایی از آثار داستانی استفن کینگ
  • نقش دیاسپورا در ایجاد مولفه های تکرارشونده و خلق شخصیت های ادبیات نمایشی مهاجرت نمونه مطالعاتی کافه مک اَدم (محمود استاد محمد )
  • تحلیل ساختاری لوگو متحرک به کار رفته در تبلیغات تلویزیونی ایران
  • زيبايي مرگ در ‌انیمیشن‌عروس‌ مرده با تأکید بر تناسخ
  • قابلیت های جان بخشی به اشیا در پوسترهای تبلیغاتی ایران از سال 1388 تا 1398
  • نگاه جامعه شناختی به کنش گفتار تعارف: مقایسه فیلم های سینمایی فارسی و انگلیسی دهه نود شمسی
  • تحلیل نمایش نامه بابلی ها اثر اسماعیل خلج بر اساس نظریه بازتاب گئورگ لوکاچ
  • بررسي نشانه شناسي مفاهيم اختلالات رواني در فيلم هاي ورونيكا تصميم مي گيرد بميرد به كارگرداني اميلي يانگ و دفترچه اي با خطوط نقره اي به كارگرداني ديويد اُ راسل با رويكرد نظريه ي شناختي آرون تي بك
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]