سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصرایران با نگاهی به دو اثراز جلال تهرانی
The origins of myth in contemporary Iranian fantasy drama literature According to the works: Jalal Tehrani
نویسندگان :
ندا تک سایه ( دانشگاه آزاد اسلامی ) , میترا علوی طلب ( دانشگاه دامغان ) , عطاالله کوپال ( دانشگاه آزاداسلامی )
چکیده
ادبیات نمایشی با تمام جلوه هایش همدوش با آثار ارزشمند ادب رسمی و مکتوب، بازتاب فرهنگ و اندیشه مردمان جهان است. یکی از انواع ادب شفاهی یعنی اسطوره ها گنجینه ای از اعتقادات، باورها، آداب و رسومِ گاه فراموش شده را در دل خود پنهان کرده اند. که بازجست این فراموش شدگان می تواند تأثیر شگرف بر ادبیات نمایشی فانتزیِ دوران معاصر بگذارد. نیاز عمیق انسان به خیال پردازی و بیان آرزوهایش چه در اعصار گذشته و چه در دوران معاصر انکارناپذیر است. انسان در گذشته برای رهایی از محدودیت ها و اضطراب دورانش به اسطوره ها، افسانه ها و قصه ها پناه می برد و انسان دربند عصر علم و خردِ معاصر برای رهایی از دغدغه های روحی و اجتماعی اش به دنیای زاده تخیلاتش پناه می برد، که متناسب با روحیه و آرزوهایش باشد. تحقیق حاضر به شناخت سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصر ایران می پردازد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. بدین منظور دو اثر از جلال تهرانی مورد تحلیل قیاسی قرار گرفت. با مطالعه گونه ادبیات فانتزی، اصول و عناصر سازنده آن و همچنین مطالعه اسطوره ها به تبیین وجوه مشترک بین این دو حوزه پرداخته و سپس انطباق پذیری و چگونگی بهره گیری از عناصر اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی بیان می شود. یافته های تحقیق بر اساس نظریات نظریه پردازان اسطوره و فانتزی همچون الیاده، نور تروپ فرای، تودوروف، تالکین و مسعودی نشان می دهد، که سرچشمه های اسطوره از مهمترین عناصر ادبیات نمایشی فانتزی بوده و نقش مهمی در ارائه مفاهیم نمایشی فانتزی دارد، که در دوران معاصر به این امر کمتر توجه شده است.کليدواژه ها
اسطوره، فانتزی، ادبیات نمایشی، ادبیات فانتزی، دوران معاصرکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ندا تک سایه , 1400 , سرچشمه های اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوران معاصرایران با نگاهی به دو اثراز جلال تهرانی , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.