پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تأملی بر کارکرد موسیقی در نمایش خیمه شب بازی، بررسی تطبیقی اجراهای دوره قاجار با شکل های کنونی
عنوان رویداد : دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400

تأملی بر کارکرد موسیقی در نمایش خیمه شب بازی، بررسی تطبیقی اجراهای دوره قاجار با شکل های کنونی

A Reflection on the Function of Music in the Kheyme shabbazi, A Comparative Study of Qajar Period Performances with Current Forms
نویسندگان :

یاسر بیات ( دانشگاه تهران ) , محمد امامی ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

در ایران نمایش های عروسکیِ مختلفی وجود دارد که «خیمه شب بازی» یکی از نمونه های شاخص آن است. این نمایش اغلب در شب اجرا می شده است و بدین جهت خیمه شب بازی نامیده می شود. موسیقی در نمایش های ایرانی مانند: تعزیه در درام، سیاه بازی دركمدي و خیمه شب بازی عروسکی همیشه حضور پررنگی داشته است. موسیقی به عنوان یکی از ارکان اصلی نمایش است که به صورت برون صحنه ای و درون صحنه ای در نمایش و فیلم استفاده می شود. موسیقی تأثیرات زیادی در ارتباط با صحنه های نمایش و عوامل دراماتیک در نمایش های ایرانی دارد. در این مقاله چهار نمونه از شاخص ترین اجراهای خیمه شب بازی به همراه مشاهدات میدانی، انتخاب و پس از تحلیل، با نمایش خیمه شب بازی به سبک قاجار اثر آقای بهروز غریب-پور مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که در نمایش های جدبیتر از چند نوع موسیقی محلی، خارجی و ایرانی استفاده می شود اما بیشترین تاثیر از موسیقی مطربی است. نوع سازها، ریتم-ها، مُد های موسیقی و نوازندگان آن کاملا ایرانی و بیشتر از سبک مردمی (مطربی) است. همچنین این نمایش امروزه بیشتر موزیکال محور است تا دیالوگ محور و دارای کاربردی فراتر از نمایش، بخصوص در حوزه نمایش کودک است.

کليدواژه ها

نمایش عروسکی، موسیقی نمایش، خیمه شب بازی، موسیقی مطربی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
یاسر بیات , 1400 , تأملی بر کارکرد موسیقی در نمایش خیمه شب بازی، بررسی تطبیقی اجراهای دوره قاجار با شکل های کنونی , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 11 خرداد ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسي نشانه شناسي مفاهيم اختلالات رواني در فيلم هاي ورونيكا تصميم مي گيرد بميرد به كارگرداني اميلي يانگ و دفترچه اي با خطوط نقره اي به كارگرداني ديويد اُ راسل با رويكرد نظريه ي شناختي آرون تي بك
  • بررسی روایت فیلم «جدایی نادر از سیمین» بر اساس نظریه روایت شناسی ژرار ژنت
  • بررسی روابط بینامتنی نقاشی، عکاسی و سینما بر اساس نقد جغرافیایی
  • مهدویت در سینمای دفاع مقدس
  • سینمای مستند ایران و نشانه شناسی فرهنگ آب در فرهنگ عامه
  • هنر تعاملی در آخرین نمایشگاه تادااکس تهران1398
  • جامعه شناسی تئاتر با رویکردی به نظریه های اجرا و آسیب شناسی اجتماعی
  • واکاوی و تحلیل ساختاری اثر نمایشی مرگ یزدگرد بر اساس نظریه ی باختین
  • تحلیل فیلم تعاملی بلک میرر: بندرسنچ براساس نظریه جهان های ممکن ماری لو رایان
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]