تأملی بر کارکرد موسیقی در نمایش خیمه شب بازی، بررسی تطبیقی اجراهای دوره قاجار با شکل های کنونی
A Reflection on the Function of Music in the Kheyme shabbazi, A Comparative Study of Qajar Period Performances with Current Forms
نویسندگان :
یاسر بیات ( دانشگاه تهران ) , محمد امامی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
در ایران نمایش های عروسکیِ مختلفی وجود دارد که «خیمه شب بازی» یکی از نمونه های شاخص آن است. این نمایش اغلب در شب اجرا می شده است و بدین جهت خیمه شب بازی نامیده می شود. موسیقی در نمایش های ایرانی مانند: تعزیه در درام، سیاه بازی دركمدي و خیمه شب بازی عروسکی همیشه حضور پررنگی داشته است. موسیقی به عنوان یکی از ارکان اصلی نمایش است که به صورت برون صحنه ای و درون صحنه ای در نمایش و فیلم استفاده می شود. موسیقی تأثیرات زیادی در ارتباط با صحنه های نمایش و عوامل دراماتیک در نمایش های ایرانی دارد. در این مقاله چهار نمونه از شاخص ترین اجراهای خیمه شب بازی به همراه مشاهدات میدانی، انتخاب و پس از تحلیل، با نمایش خیمه شب بازی به سبک قاجار اثر آقای بهروز غریب-پور مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که در نمایش های جدبیتر از چند نوع موسیقی محلی، خارجی و ایرانی استفاده می شود اما بیشترین تاثیر از موسیقی مطربی است. نوع سازها، ریتم-ها، مُد های موسیقی و نوازندگان آن کاملا ایرانی و بیشتر از سبک مردمی (مطربی) است. همچنین این نمایش امروزه بیشتر موزیکال محور است تا دیالوگ محور و دارای کاربردی فراتر از نمایش، بخصوص در حوزه نمایش کودک است.کليدواژه ها
نمایش عروسکی، موسیقی نمایش، خیمه شب بازی، موسیقی مطربیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:یاسر بیات , 1400 , تأملی بر کارکرد موسیقی در نمایش خیمه شب بازی، بررسی تطبیقی اجراهای دوره قاجار با شکل های کنونی , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.